Da vi i slutningen af 2020 lancerede den seneste studiemiljøundersøgelse, var det under overskriften ’Din mening tæller’. Og det var ikke tomme ord, for DTU arbejder konstant med at forbedre studiemiljøet, og i det arbejde tæller alle svar.
I efteråret blev alle studerende bedt om at give deres mening til kende om studiemiljøet i UddannelsesZOOM’s spørgeskema. Det indeholdt hele 150 spørgsmål, de fleste fælles for alle danske videregående uddannelser og kun 29 specifikke for DTU.
Jeg er meget glad for, at hele 32 procent af jer tog jer tid til at svare på alle de mange spørgsmål. Og jeg kan love jer, at hvert et svar vil blive brugt til stadig at forbedre studiemiljøet og dermed grundlaget for, at I og kommende DTU-studerende kan trives og få mest muligt ud af de år, I tilbringer her.
Undersøgelsen viste, at tilfredsheden med studiemiljøet på DTU er stor. 91 procent vurderer samlet set, at kvaliteten af deres uddannelse er høj, og at der er et godt fagligt miljø på DTU med god underviserkontakt og engagerede undervisere og medstuderende. 79 procent oplever, at der er et godt socialt miljø, og 79 procent føler sig generelt rigtig godt tilpas på deres uddannelse.
Samtidig er et overvejende flertal tilfredse med den hjælp og vejledning, de får fra især studievejledning, international studieservice, studieledere og DTU Bibliotek.
Corona med deraf følgende hjemsendelser har dog på DTU som alle andre steder i samfundet sat en kæp i hjulet for mange, og når vi kommer tilbage til en mere normal studiehverdag til september vil det være med ekstra fokus på studiestarten – og på en mærkbar genstart af et godt studiemiljø på DTU’s campusser for alle studerende.
Der er studerende, som er kommet om bord på DTU næsten uden fysisk tilstedeværelse. De har naturligt nok haft svært ved at få skabt det vigtige sociale netværk, og med den korte tid på campus har det været sværere for dem at blive ordentligt integreret på uddannelsen. Derfor har både studielederne, PF og Afd. for Uddannelse og Studerende i år særligt fokus på at skabe det gode sociale og faglige studiemiljø, som vi ved, betyder så meget for trivslen, og for at den enkelte kommer godt igennem sin uddannelse.
Stress
Stress er et andet fokuspunkt for vores trivselsarbejde. Ikke alene svarer mange i undersøgelsen, at de har symptomer på stress, forskellige rådgivninger på DTU får også flere og flere henvendelser fra studerende, som føler sig stressede.
Der stilles høje krav på studiet, og det kan være en udfordring at komme fra gymnasiet og ind på en uddannelse med mere frihed og dermed ansvar for egen læring. Mange oplever det som et stort pres og får stresssymptomer af at føle, at de ikke kan nå det, de skal, og ikke slår til. Det er noget, vi ser på med stor alvor, for det kan jo ødelægge hverdagen, hvis man føler, at man ikke kan indfri de forventninger, man selv og ens omgivelser har til, hvordan man klarer sig på studiet, i forhold til sine medstuderende og i tilværelsen i det hele taget.
På DTU har vi et omfattende system til at tage hånd om de studerende, som af forskellige årsager kommer til at lide af en egentlig stresssygdom. Derudover tilbyder vi flere gange om året anti-stresskurser med psykologer, både på dansk og engelsk. Sidste år startede vi også et forsøg med det frivillige online-kursus ’Fælles Mindset’, som blandt andet gennemgår forskellige redskaber til at modarbejde nul-fejls-kultur og urealistiske opfattelser af præstationskrav. Og det håber vi, at mange flere vil få glæde af i det nye studieår.
Tilbage på campus
Ifølge undersøgelsen vurderer 82 procent, at undervisningslokalerne på DTU fungerer godt og er ordentligt rengjort. Og 83 procent synes, at de fysiske rammer på DTU er indbydende og behagelige at opholde sig i.
De seneste år er flere store auditorier blevet ombygget og tilpasset nye læringsformer, og vi er også i fuld gang med at forbedre udendørsmiljøet. På Lyngby Campus introducerede vi i efteråret nye overdækkede udendørsfaciliteter med siddepladser og spil, tæpper og mulighed for at købe varme drikke. Og også på Ballerup Campus har vi fokus på at få en helt ny campusplan ført ud i livet.
Nu er sommeren kommet, og jeg håber, I vil nyde den i fulde drag og lade op til et nyt studieår. Og så glæder jeg mig til at byde jer alle sammen velkommen tilbage på campus i september.