DTU studerende bidrager til bæredygtig sundhedspleje i Sierra Leone

Medicin og medicoteknik Medicinske apparater og systemer

To DTU studerende hjælper læger med at redde liv og forbedre patientoplevelsen via teknisk support på Masanga Hospital.

Kun meget få af de frivillige, som kommer til hospitalet i Masanga for at hjælpe til, har en teknisk baggrund. Da Nicole Priddey og Anders Sonesson, som begge er ingeniørstuderende, ankom i Sierra Leone i starten af året, blev de bombarderet med en lang række tekniske problemer, der skulle løses.

Nicole Priddey er kandidatstuderende på Medicin og Teknolog uddannelsen på DTU. I Masanga har hun været ansvarlig for at opgradere hospitalets biomedicinske udstyr. ”Jeg er ansvarlig for alle maskinerne på hospitalet. Alt lige fra at lave en lageropgørelse over alt medicinsk udstyr på hospitalet til at installere adskillige systemer såsom et reparationssystem og et vedligeholdelsessystem til udstyret”, siger Nicole.

Anders Sonesson læser en kandidat i Geofysik og Rumteknologi på DTU. Han har haft til opgave at opgradere hospitalets elektriske installation indendørs såvel som udendørs, inkl. optimering af hospitalets solfangeranlæg. ”Udover vores primære opgaver kommer der konstant nye tekniske ting, der skal løses, så du bliver eksponeret for en kæmpe variation af opgaver og lærer hele tiden nye ting. Det er sjovt!”, tilføjer Anders.

De to studerende har arbejdet tæt sammen med projektleder Cecilie Lochet, som har en kandidatgrad i Medicin og Teknologi fra DTU. Som projektleder har hun det overordnede ansvar for de tekniske opgaver.

Bæredygtig udvikling

Bæredygtighed og kapacitetsopbygning er nøgleord for det arbejde, som teamet har udført i Sierra Leone. Det er vigtigt, at alle systemer og protokoller er på plads og fungerer for den lokale medarbejderstab, ellers vil projektet ikke være bæredygtigt og kunne leve videre efter de studerende tager hjem.

Masanga Hospital
Anders, Nicole, Cecilie, og hospitalsblikkenslager Skino foran det nyetablerede tekniske værksted på Masanga Hospital (privat foto).

"Som ingeniør og som person vil jeg helt sikkert anbefale denne oplevelse til alle"
DTU studerende Nicole Priddey

“Vi håber også meget på, at vores arbejde får betydning for det lokale tekniske team. Det er de mennesker, som vi arbejder sammen med hver dag, og vi vil gerne sikre os, at de kan fortsætte, når vi tager hjem. At de har det rette værktøj og den rette viden til at udføre deres arbejde. Vi har afholdt ugentlige undervisningslektioner for de tekniske medarbejdere. De er kompetente blikkenslagere og elektrikere osv. men de ved ikke så meget om medicinsk udstyr specifikt. Vi underviser dem i at vedligeholde udstyret og hvordan de udfører grundlæggende fejlsøgning”, siger Nicole Priddey.

For at sikre, at et funktionelt teknisk supportsystem kan opretholdes på hospitalet, har det danske team etableret et kontor til det tekniske team, anskaffet værktøj og sikkerhedsudstyr samt installeret telefonlinjer for at sikre, at kommunikationsprotokoller kan opretholdes. At sikre en velfungerende kommunikationsvej mellem de tekniske medarbejdere, sundhedspersonalet og ledelsen på hospitalet har vist sig at være yderst vigtigt.

“Jeg har lært meget”

Selvom den grundlæggende teoretiske viden, som de studerende har opnået gennem deres studier på DTU, måske ikke direkte har forberedt dem på deres opgaver i Sierra Leone, så pointerer de to studerende, at de har draget nytte af deres tillærte evne til hurtigt at lære nye ting, arbejde metodisk og løse problemer systematisk. Evner, som de har udviklet og finpudset gennem deres bachelor og kandidatstudier.

”At være her har forbedret min logiske tænkning og tilpasningsevne på en måde, som jeg ikke tror den mere teoretiske undervisning på DTU kunne have gjort i samme udstrækning. Vi er blevet tvunget til at finde løsninger, være kreative med de ressourcer, der er tilstede, og håndtere pres. Jeg føler, at jeg har lært virkelig meget og også givet rigtig meget. Det har været udfordrende på mange måder, og ikke alle oplevelser har været sjove, men det har helt sikkert været det værd”, konkluderer Anders.

”Som ingeniør og som person vil jeg helt sikkert anbefale denne oplevelse til alle. Vi er allerede begyndt at tænke over nye projekter for nye studerende. Der er tonsvis af opgaver, der skal gøres her. Jeg føler jeg har lært meget om mig selv og hvordan jeg relaterer til andre og agerer i forskellige situationer. Ikke alt har kørt på skinner, men alt i alt har jeg lært meget og det har været meget berigende”, indskyder Nicole.

Professor Jens E. Wilhjelm, der har vejledt Nicole og Anders fra sit kontor på DTU under deres ophold i Sierra Leone, er meget entusiastisk.

”Projekter som dette har en kæmpe betydning. For det specifikke hospital og dets patienter naturligvis, men bestemt også for de studerende, som er en del af projektet og deres personlige udvikling. Samlet set faciliterer det, som de studerende har lært på de kurser de har taget og fra vores dedikerede undervisere på DTU, en transformation inden i de studerende. Og det bliver forstærket enormt under deres ophold i Sierra Leone, når de bliver udsat for det store ansvar, som de pludselig står med. Endvidere bliver deres samarbejdsevner i særdeleshed forbedrede af en sådan oplevelse i ukendte omgivelser”, siger professoren.

Masanga Hospital
Anders og Nicole reparerer et kirurgisk mikroskop på Masanga Hospitals øjenklinik. Selvom meget af udstyret er forældet, er det nødvendigt at reparere det, da der sjældent findes reserveudstyr midt I junglen (privat foto).

Top foto: Nicole Priddey, som læser Medicin og Teknologi på DTU, reparerer et pulsoximeter, Masanga, Sierra Leone (privat foto)