Foto: Mikal Schlosser

Festlig stemning til Åbent Hus

De unge mennesker strømmede ind, da DTU åbnede dørene til Åbent Hus 2020. Mere end 500 studerende var trukket i grønne trøjer med sloganet ’Gør noget ved din verden! Bliv ingeniør på DTU’ og stod parat til at hjælpe de uddannelsessøgende.

Den 5. marts bød DTU velkommen til årets Åbent Hus-arrangement. En festlig dag med fuld fart på og masser af uddannelses-nysgerrige unge mennesker, der ville blive klogere på, hvad det vil sige at være ingeniør.

”Ingeniørerne er i høj kurs i vores samfund, og vi ser en stigning i ansøgere, men også en stigende efterspørgsel efter vores kandidater fra erhvervslivet. Særlig positivt var også sommerens optagelsestal, som viste en stigning i antallet af kvinder, som fik tilbudt en studieplads,” siger dekan for bacheloruddannelser og studiemiljø Lars D. Christoffersen.

”Det er fantastisk at se så mange glade unge mennesker her på DTU. Og jeg håber selvfølgelig at se rigtig mange af dem igen til studiestarten til sommer. Når jeg tidligere har besøgt de nye studerende på rusturene, fortæller de mig med begejstring, at Åbent Hus er en rigtig god måde at møde DTU på – og når man står i menneskevrimlen en dag som i dag, så forstår jeg godt, hvad de mener,” siger Lars D. Christoffersen.

Rundvisninger, scienceshow og faglige oplæg

Åbent Hus på DTU er en dag, hvor man kan blive klogere på alt, hvad DTU har at byde på. Fra uddannelsesretninger, studieliv, udlandsophold og kollegier til robotter, raketter og racebiler.

I sportshallen stod undervisere og DTU-studerende klar til at præsentere og svare på spørgsmål om DTU’s 40 diplomingeniør- og bacheloruddannelser. Og mens nogle besøgende startede med at gå på opdagelse blandt uddannelsesstandene, så gik andre forbi Kollegiestanden og Studievejledningen for at få svar på mere praktiske spørgsmål.

Ved indgangen mødte de DTU Scienceshow, der i dagens anledning havde medbragt rigelige mængder af flydende kvælstof, som de brugte til at lave forsøg og imponere de besøgende med røg og kemi.

’Landingsbanen’ er et af DTU’s centrale gangarealer, som efter sigende er stort nok til at rumme et lille fly, og her startede i løbet af dagen adskillige rundvisninger til DTU’s mange uddannelser. Og to gange fyldtes busserne, der kørte til rundvisninger på DTU’s campus i Ballerup, hvor mange af de diplomingeniørstuderende har deres daglige gang.

Blue Dot og studieliv

Studiet er andet end kurser, afleveringer og eksamener; derfor var PF – Polyteknisk Forening også mødt talstærkt op for at fortælle om det studieliv, der ikke står på skemaet, bl.a. fester, revy og sportsklubber.

Man havde også mulighed for at høre mere om DTU’s tværfaglige projektarbejde, hvor man kan få hands-on-erfaring med ingeniørfaget og deltage i internationale konkurrencer.

Man kunne f.eks. møde studerende fra de tre projekter: DTU Roadrunners, DTU EVenture og DTU Wind Racers, som bygger biler, der kører på henholdsvis mindst mulig brændstof, el og vind.

Man kunne også møde DTU Biobuilders, DTU Ecotrophelia og DTU DeTectUs, som arbejder med henholdsvis syntetisk biologi, fødevarer og molekylære biosensorer til medicinsk brug. Og sidst, men ikke mindst, kunne man møde DanSTAR, hvor studerende bygger en raket, der skal kunne flyve 9 km op i luften.

Ud over de oceaner af muligheder, der blev præsenteret i sportshallen, var der også foredrag med færdiguddannede ingeniører samt en introduktion til, hvad det vil sige at læse på DTU.

Da dørene lukkede kl. 20, viste optællingen, at ca. 1650 potentielle studerende fra hele Danmark havde lagt vejen forbi DTU. Vi talte med fire af dem:

Iben. Foto Mikal Schlosser

Navn: Iben Jørgensen. Alder: 21. Bopæl: København. Beskæftigelse: Sabbatår.
”Jeg er kommet for at høre om flere uddannelser. Jeg er især interesseret i Matematik og Teknologi, men jeg overvejer også Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering. Jeg har læst om uddannelserne på nettet, og jeg kender også nogle, der allerede studerer på DTU. Så jeg har læst og hørt en del om uddannelserne på forhånd.

Jeg ved fra gymnasiet, at matematik er mit stærke fag, og jeg kan også rigtig godt lide det. Derudover har jeg en stor interesse for biologi. Det er vigtigt for mig, at jeg er motiveret til at studere. Studiemiljøet betyder også en del, men i sidste ende er uddannelsen vigtigere, fordi det handler om min fremtid og det, jeg skal lave bagefter.”

Asbjørn. Foto Mikal Schlosser

Navn: Asbjørn Rönnow Egerup. Alder: 24. Bopæl: Hillerød. Beskæftigelse: Læser til datatekniker.
”Jeg kommet til Åbent Hus, fordi jeg er interesseret i at høre om IT-Elektronik, som er en diplomingeniøruddannelse. Jeg synes, det lyder som en rigtig spændende uddannelse, fordi den er bred, samtidig med at den er erhvervsfokuseret. Der er selvfølgelig en del pensum, men man får også lov til at komme ud og prøve det af i praksis. Den kombination kan jeg godt lide.

Jeg står i den situation, at jeg skal beslutte, om jeg vil fortsætte på min erhvervsuddannelse som datatekniker, eller om jeg skal læse på universitetet i stedet. Det er vigtigt for mig med et godt studiemiljø. Det betyder også meget, at jeg er et sted med plads til at udvikle sig bedst muligt, og at man ikke bliver presset til noget, som måske ikke fungerer til ens måde at arbejde på.”

Marilouise. Foto Mikal Schlosser

Navn: Marilouise Josephine Arbøl Tofte. Alder: 19 år. Bopæl: Vallensbæk. Beskæftigelse: Sabbatår.
”Jeg er interesseret i at høre om flere forskellige uddannelser, fordi jeg stadig ikke er helt sikker på, hvad jeg vil. Jeg har taget en STX, men egentlig er jeg mere interesseret i det tekniske.

Jeg har kigget på Elektroteknologi, Bæredygtigt Energidesign og Design og Innovation. Elektroteknologi har jeg læst mest om. Og det tændte noget i mig, da jeg hørte om udviklingen af høreapparater og hvordan man arbejder med lyd, fordi jeg selv spiller musik og er meget interesseret i, hvordan lyd fungerer.

Når jeg vælger uddannelse, betyder det meget, at jeg kan se, hvor det fører hen, fremfor bare at starte uden at vide, hvilken karrievej, der venter bagefter.”

Mohammad. Foto Mikal Schlosser

Navn: Mohammad Ameer Mohsin Murtaza. Alder: 20. Bopæl: Amager. Beskæftigelse: Gymnasielev (STX).
”Jeg er interesseret i diplomingeniøruddannelsen Softwareteknologi, og jeg har også overvejet IT-Elektronik. Det kommer i sidste ende an på, om jeg helst vil arbejde med hardware eller software.

Jeg vil gerne ud på arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt og få mulighed for at udvikle mine egne produkter.

For mig er det vigtigt, at jeg er har en stor interesse for det, jeg laver. Og så er jeg glad for at gøre ting selv, og det kan man med begge de uddannelser, som jeg overvejer. Jeg har bl.a. hørt, at man kan bygge sit eget program, og det lyder virkelig spændende.”