Foto Mikal Schlosser

Selvlysende alger bliver til bæredygtige lamper

DTU startuppen Allumen vil inspirere folk til at tænke over perspektiverne i at bruge selvlysende alger som et bæredygtigt alternativ til normale lyskilder.

Naturfænomenet ’bioluminescens’ dækker over en kemisk reaktion, som får alger til at udsende et blåt lys, når de rystes om natten. Særlig omkring ækvator kan man være heldig at opleve en hel strand fyldt af lysende, blå bølger, som slår mod kysten.

På baggrund af dette fænomen har to DTU- og en CBS-studerende lavet startup-virksomheden Allumen. De har taget udstyr med, så gæsterne på Roskilde Festival kan bygge deres egne algelamper. Herefter skal gæsterne svare på et spørgeskema, hvor de fortæller om deres oplevelse med algerne.

”Roskilde Festival giver os en fantastisk mulighed for at lade brugerne teste vores produkt, så vi kan få noget konstruktiv feedback, som vi kan bruge i den videre produktudvikling,” siger Signe Friis Schack, som er designansvarlig og netop har afsluttet sin bachelor i Design og innovation på DTU.

Men det handler ikke kun om at bygge et salgbart produkt for Allumen. Store dele af deres vision er nemlig at undervise og gøre flere interesserede i de selvlysende alger og naturvidenskab generelt. Derfor sælger de undervisningspakker til skoleklasser, som kan bruges bl.a. i biologiundervisningen. Indtil videre har de solgt til ni forskellige undervisningsinstitutioner.

”Vi får noget meget værdifuld feedback fra eleverne. Vi har blandt andet fundet ud af, at eleverne synes, det er rigtigt spændende at arbejde med alger, men også at gymnasieklasserne fandt det lidt for let. Så nu arbejder vi på at lave undervisningspakker til de forskellige klassetrin,” siger Michael Spendler, som er økonomiansvarlig i Allumen og læser erhvervsøkonomi på CBS.

Ud over Signe og Michael består Allumen også af Kristian Ejlsted, som er idémanden bag Allumen og nu fungerer som CEO i virksomheden. Til daglig læser han Bioteknologi på DTU.