Foto: Maersk Oil

Seks nye modeller til olieindvinding

Energi
Center for Olie og Gas – DTU udpeger seks modeller, der skal demonstrere, hvordan der kan hentes mere olie op fra Nordsøen.

To år efter Center for Olie og Gas - DTU blev etableret, er der nu udpeget seks modeller, der skal demonstrere, hvordan man kan hente en større andel af Danmarks olie og gas op af Nordsøen.

Center for Olie og Gas – DTU forsker i at øge indvindingsgraden af olie i den danske del af Nordsøen. Arbejdet foregår i samarbejde med partnerinstitutionerne Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, GEUS, udenlandske institutioner samt private virksomheder.

Adgang til vigtige data

I hver demonstrationsmodel er der repræsentanter fra industri og universiteter. Samarbejdet er unikt, fordi forskerne i stor skala har fået adgang til vigtige data og viden om oliefelterne fra industrien. Dataene tæller bl.a. tekniske udredninger, målinger, seismiske data, reservoirmodeller, undergrundsdata og data om, hvordan man håndterer korrosion. Det giver centeret en historisk mulighed for at gøre en forskel.

”Et tæt arbejdsfællesskab mellem forskning og industri er nødvendigt for at nå vores mål. Både fordi tiden er kort, og fordi vi skal finde nye løsninger på gamle problemer og løse komplekse problemstillinger,” siger Henrik Tirsgaard, head of corporate technology and innovation i Maersk Oil.

”Et vigtigt skridt mod et stærkere samarbejde er at give forskerne adgang til en stor mængde data, som ikke tidligere var tilgængelige for dem.”

Seks modeller for olieindvinding

Grafik: DTU/Datagraf