Foto: Joachim Ladefoged

De to sidste prøvestande på Testcenter Østerild er nu udlejet

Vindenergi Computerberegning
Danmarks Tekniske Universitet har nu udlejet de sidste to ledige prøvestande på Testcenter Østerild. Dette er sket gennem et udbud, hvor der kom flere bud på de ledige prøvestande, end der var til rådighed.

Prøvestand nummer 1 er udlejet til EDF Energies Nouvelles fra Frankrig. EDF vil bruge prøvestanden til at afprøve og videreudvikle den vindmølle, som de forventer at bruge de kommende år til planlagte offshore vindmølleparker i Frankrig. EDF har valgt at bruge vindmøllefabrikanten Alstom’s 6 MW vindmølle i sine franske offshore vindparker og vil gennemføre afprøvningerne sammen med vindmølleleverandøren.

Prøvestand nummer 4 er udlejet til Vestas Wind Systems. Vestas har i forvejen to prøvestande på Testcenter Østerild, men har behov for yderligere prøvningskapacitet til at afprøve og videreudvikle deres vindmøller. Prøvepladserne overtages primo 2015.

Udvælgelsen af lejere til prøvepladserne er sket delvis på baggrund af den tilbudte leje pris og delvis ved vægtning af de perspektiver, der ligger i det forskningsprogram, ansøger har formuleret i forbindelse med afgivelse af tilbud.

DTU glæder sig meget over at kunne tilbyde Vestas endnu en prøveplads og fortsætte det gode samarbejde. Endvidere glæder vi os meget til at få et samarbejde med EDF Renewables og Alstom.