Akrylamid i din kost kan være kræftfremkaldende

Ernæring og kostvaner Fødevarekvalitet Fødevaresikkerhed
Akrylamid dannes, når kulhydratrige fødevarer varmes op. Et nyt litteraturstudie fra DTU Fødevareinstituttet peger i retning af, at stoffet er kræftfremkaldende.

Akrylamid er et kemisk stof, som længe har været kendt i industrien, hvor det blandt andet bruges til at fremstille plastic. I 2002 fandt svenske forskere så ud af, at stoffet også findes i fødevarer.

Akrylamid dannes, når man steger, bager, griller eller friterer kulhydratrige fødevarer ved temperaturer på over 120 grader. Og jo højere temperaturer, maden bliver tilberedt ved, og jo længere tid maden bliver varmebehandlet, jo højere bliver indholdet af akrylamid i maden.

Forsøg med mus og rotter peger klart på en sammenhæng mellem akrylamid og kræft. Og mens flertallet af befolkningsundersøgelser ikke har vist nogen sammenhæng mellem indtaget af akrylamid fra kosten og udvikling af kræft, har nogle af de seneste undersøgelser fundet en sammenhæng. Resultaterne er således ikke entydige, men alligevel opfordres Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet til at lave en ny vurdering af forskning og befolkningsundersøgelser på området.

Få mere at vide i artiklen 'Fakta om akrylamid i fødevarer' fra DTU Fødevareinstituttet