Kandidatfest for 131 ph.d.er

Elektroteknologi Havforskning Informationsteknologi Miljø og forurening Mikro- og nanoteknologi

Hvert år færdiggør rigtig mange dygtige ingeniører deres ph.d. fra DTU – og hvert år fejrer DTU dem ved årets ph.d.-kandidatfest. Ph.d.erne inviteres sammen med ledsager, og ved festlighederne uddeles priser til årets ph.d., årets vejleder samt til seks unge ph.d.er, som har udmærket sig særligt. En hyldestdag for fremtidens forskere fyldt med champagne, middag og dans.

På en smuk, men kold efterårsdag, fredag d. 26. oktober, gik 131 ph.d.er op ad den røde løber på DTU, for at blive hyldet af vejledere, familie og repræsentanter fra DTU’s direktion. Vært for arrangementet, dekan for kandidat og ph.d.-uddannelser Martin P. Bendsøe bød velkommen og bad aftenens hovedpersoner, alle ph.d.erne, rejse sig op og modtage deres velfortjente hyldest.

DTU’s rektor, Anders O. Bjarklev, tilføjede i sin tale til dem, han betegnede som sine fremtidige forskningskollegaer og fremtidens helte, at de unge forskere i en tid med krise, udfordringer og begrænsede ressourcer, repræsenterer løsningerne på mange af problemerne. Han stillede desuden spørgsmålet: ’hvad vil det sige at være ph.d.’? Og hans eget svar var:

“At man vil skabe værdi og et bedre liv for de mennesker, der lever i vores samfund. Det er det, vi håber og forventer af jer – at I vil skabe en bedre verden inden for jeres område,” fremhævede Anders O. Bjarklev til de mange ansigter, der i dagens anledning bar stolte smil.

Innovation var et gennemgående tema for mange af aftenens taler, og aftenens gæstetaler ved ceremonien var ingen undtagelse. Professor ved DTU Nanotech, Rolf Henrik Berg, modtog i 2012 DTU’s innovationspris. I sit foredrag understregede han over for tilhørerne at: ”innovation is not a choice – it is a matter of survival.”

Nedenfor kan du se, hvem der fik tildelt årets priser:

årets-phd.jpg

Dekan Martin P. Bendsøe sammen med Ziwei Ouyang, DTU Elektro, som blev kåret som årets ph.d. Prisen var et stykke kunst efter eget valg og Ziwei havde valgt et kunstværk af Christina Bardram. (Foto: Birgitte Røddik)

Årets ph.d.:

Årets ph.d. blev i år Ziwei Ouyang, DTU Elektro.

Titlen på hans ph.d.-afhandling er: ”Advances in Planar and Integrated Magnetics”

Begrundelsen for at han vandt ’årets ph.d.’ er bl.a.:

”Specialet skrevet af Ziwei er af meget høj kvalitet og præsenterer en række banebrydende løsninger. Hans arbejde har resulteret i en imponerende liste af publikationer og 2 patentansøgninger og han har tydeligt vist ekstraordinær omhu og entusiasme.

Ziwei har modtaget en række priser som f.eks. ’best paper’ på IPEMCs i 2010 og 2012, førstepræmien i Venture Cups Idékonkurrence og ’Chinese government award for outstanding PhD students abroad’. Alt i alt en yderst værdig afhandling til at vinde prisen: Årets ph.d.-afhandling.”

årets-vejleder.jpg

Årets ph.d-vejleder blev professor Jesper Mørk, DTU Fotonik. (Foto: Birgitte Røddik)

Årets vejleder:

Professor Jesper Mørk fik prisen som ’årets vejleder’ for, med de studerendes ord, at være fortrolig med alle detaljer af projektet og altid at kunne tilbyde værdifuld indsigt i små såvel som store problemer. Men også fordi han investerer mange kræfter i at komme til at kende sine studerende og danne et stærkt forskningsteam. Han har evnen til at levere fremragende akademiske råd med en smittende positiv holdning.

Jesper Mørk er professor på DTU Fotonik, hvor han er leder af ’Nanophotonics Theory & Signal Processing Group’.

Gruppen fokuserer på modellering og simulering af nanofotoniske strukturer samt den teoretiske og eksperimentelle udforskning af udstyr og strukturer for all-optic-signalbehandling.

Jesper Mørk vandt årets pris, men der var mange nominerede, og blandt de nominerede var:

• John M. Woodley, DTU Kemiteknik
  • Hans-Jørgen Albrechtsen, DTU Miljø
  • Poul Løgstrup Bjerg, DTU Miljø
  • Inge Tetens, DTU Fødevareinstituttet
  • Jesper Mørk, DTU Fotonik
  • Leif Katsuo Oxenløwe, DTU Fotonik
  • Michael Z. Hauschild, DTU Management Engineering
  • Christian Niordson, DTU Mekanik
  • Hans Nørgaard Hansen, DTU Mekanik
  • Søren B. Korsholm, DTU Fysik
  • Torsted Neubert, DTU Space

årets-young_researcher.jpg

DTU's Young Researcher Award blev givet til seks unge forskere, der har gjort en særlig indsats. Fra venstre: Julie Chambon, DTU Miljø, Oline V. Olesen, DTU Informatik, Nina Overgaard Therkildsen, DTU Aqua, Andrei Andyieuski, DTU Fotonik, Wolfgang Stelte, DTU Kemiteknik og Filippo Bosco, DTU Nanotech. (Foto: Birgitte Røddik).

DTU’s Young Researcher Award

Denne pris hædrer unge forskere, der har gjort en ekstraordinær indsats, og som har et stort potentiale for yderligere udvikling. I forbindelse med prisoverrækkelsen sagde Martin P. Bendsøe: ”I er gode eksempler på det, Rolf Henrik Berg talte om: Personer, der har skabt innovation og samarbejdet med industri og offentlige institutioner.”

I år blev prisen givet til seks unge forskere, og nedenfor kan du se deres navne samt titlerne på deres ph.d.-afhandling:

Nina Overgaard Therkildsen, DTU Aqua.

Titlen på hendes ph.d.-afhandling er: ”Insights from the past: Retrospective monitoring of genetic variation in Atlantic cod (Gadus morhua)”

Andrei Andyieuski, DTU Fotonik.

Titlen på hans ph.d.-afhandling er: ”Negative Index Materials and Plasmonic Antennas Based Nanocoupler”

Oline V. Olesen, DTU Informatik

Titlen på hendes ph.d.-afhandling er: ”Markerless 3D Head Tracking for Motion Correction in High Resolution PET Brain Imaging”

Wolfgang Stelte, DTU Kemiteknik