Naturen har gemt et enormt lager af energi i vores undergrund i form af kul, olie og naturgas, og det har vi udnyttet de seneste 200 år. Men lagrene svinder, og nu er vi nødt til at gå andre veje for at få dækket vores enorme energibehov.
Teknologierne til at hente energien direkte ud af vind, vand og sol findes, men disse bæredygtige leverandører er ikke så pålidelige som de fossile, og i øvrigt kan vind-, vand- og solenergi heller ikke hældes direkte i bilens benzintank.
Svaret på den udfordring kan beskrives med et ord: lagring. Vi skal blive bedre til at gemme energien – for eksempel i forskellige former for batterier, som brint eller andre syntetiske brændstoffer.
På DTU arbejder forskerne med en række lagringsteknologier, og på de næste sider følger et overblik over nogle af dem. Bæredygtigt, men dyrt De omtalte lagringsmetoder er fysisk realiserbare, men de er indtil videre også forholdsvis dyre og ikke alle effektive nok. ”Vi må se i øjnene, at det bliver dyrere for os at dække vores energibehov, hvis vi her og nu forlader de fossile brændstoffer; men det er alligevel den vej, vi skal gå, blandt andet for ikke at ødelægge vores klima. Som det har været sagt: Stenalderen endte jo heller ikke på grund af mangel på sten, men fordi man fandt ud af at bruge bedre teknologi,” siger sektionsleder Allan Schrøder Pedersen, DTU Energikonvertering.
Handler med strøm
Vindmøller producerer strøm, når vinden blæser, og det betyder, at produktionen ikke altid svarer til behovet. Så det er et problem, at man på tidspunkter kan komme til at mangle strøm. Men det er faktisk også et problem, hvis møllen producerer mere strøm, end der er brug for. Så må møllen enten standses, eller strømmen ledes et andet sted hen.
„Danmark udveksler energi med Norge, Sverige og Tyskland. Norge kan for eksempel standse deres vandkraftværker, når der er billig overskudsstrøm fra danske vindmøller, så man kan sige, at Norge p.t. er et batteri for dansk vindmøllestrøm,“ siger Allan Schrøder Pedersen fra DTU Energikonvertering.
Mens vi venter på superbatteriet
Litium-ion-batterier er en meget brugt energilagringsform til f.eks. elektronisk udstyr. De bruges også i elbiler, men de har den ulempe, at de ikke indeholder så meget energi i forhold til deres vægt og volumen. Ligesom andre batterier mister litiumion- batterier desuden kapacitet med tiden, så verden over forskes der intensivt i at forbedre denne teknologi.
„Ved hjælp af nanomaterialer håber man at kunne øge omsætningshastigheden, så batteriet hurtigere kan optage energi og ligeledes sende det hurtigere videre. Jo mindre partiklerne er, jo hurtigere kan de reagere,“ siger Allan Schrøder Pedersen, DTU Energikonvertering. Men mange års forskning har desværre ikke givet de helt store fremskridt. Mere lovende på langt sigt er måske de såkaldte metalluft- batterier, der indeholder samme mængde energi pr. vægtenhed som benzin og diesel.
„Disse er dog endnu ikke praktisk anvendelige. Der er blandt andet problemer med genopladningen, men det er et spørgsmål om bl.a. materialeudvikling, og om 10-15 år tror jeg bestemt, vi vil se dem i brug,“ siger Allan Schrøder Pedersen.