Foto: ESA–Stephane Corvaja, 2015

Andreas Mogensen gæster Ingeniørteltet på Folkemødet

Rumforskning Energi Informationsteknologi Transport og logistik
Danmarks første astronaut diskuterer rumteknologi i ingeniørernes telt på Folkemødet, hvor alle ingeniøruddannelser er samlet.

For første gang er alle ingeniøruddannelser samlet under den samme teltdug, når Folkemødet løber af stablen i Allinge på Bornholm 16.-19. juni. Det brede samarbejde vil resultere i spændende debatter, der bl.a. fokuserer på rumteknologi, uddannelse, energi, robotternes indtog, kunstig intelligens og droner.

Blandt gæsterne er ESA-astronaut Andreas Mogensen, der var den første dansker i rummet. På Bornholm vil han fortælle om, hvilke teknologier fra Den Internationale Rumstation ISS man kan bruge til at rejse videre ud i rummet til månen og Mars, og hvordan rumteknologier spiller en afgørende rolle for vores dagligdag. DR-vært Nikolaj Sonne styrer de to debatter.

Enestående ingeniør og menneske
"Andreas Mogensen passer godt ind i vores telt, fordi han selv er ingeniør. Ganske enkelt. Han er både en enestående ingeniør og et enestående menneske. Han brander den tekniske forskning, og samtidig repræsenterer han de store muligheder, der ligger foran os, hvis vi investerer i rumaktiviteter og rumforskning,” siger dekan Martin Vigild, der sidder i styregruppen bag DTU’s deltagelse på Folkemødet. Han er desuden medlem af bestyrelsen for ’Engineer the future’, som repræsentant for alle ingeniøruddannelserne i Danmark.

Under det fire dage lange Folkemøde kan man bl.a. også støde ind i erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), direktør i DI Karsten Dybvad og koncernchef i Danfoss Niels B. Christiansen, der deltager i nogle af debatterne i Ingeniørteltet.

Pitchbar med studerende
Desuden deltager DTU’s studenterorganisation Polyteknisk Forening (PF) med en ungdomspolitisk debat. Iværksætter Tommy Ahlers deltager i en pitchbar med studerende, der skaber innovation og nye virksomhedsidéer, og i det tilstødende teknologitelt finder man udstillinger af forskellige teknologier, bl.a. virtual reality og droner.

Der vil som vanligt være smagsprøver fra DTU Bryghus, ligesom DTU ScienceShow underholder med eksplosioner, farver og gode historier for at vise, at naturvidenskab er sjovt, fascinerende og relevant.

Åbningsaftenen skydes i gang med en stor teknologifest med gæste- dj’s og -bartendere kendt fra den politiske verden. Her vil man bl.a. møde Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Jens Rohde (RV) og Magnus Heunicke (S).

Du finder Ingeniørteltet på Cirkuspladsen. Her er repræsentanter fra både DTU, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Via University College, Ingeniørforeningen IDA samt den teknologiske alliance ’Engineer the future’.

Se programmet.