Urbant forsyningsnet som afbildet i udstillingsmodel hos House of Green. Foto: Sabina Askholm Larsen

Singapore vil gå i danske smart city-fodspor

Energieffektivisering Energiproduktion Energisystemer Kortlægning og opmåling
En delegation af forskere, myndighedsrepræsentanter og virksomhedsrepræsentanter fra Singapore lagde vejen forbi DTU i slutningen af september. Besøget gav blandt andet udslag i et samarbejde om at udvikle nye living labs samt muligheden for at skræddersy en ny uddannelse inden for Bygningsdesign.

DTU Byg havde for nylig besøg af en delegation af forskere, myndighedsrepræsentanter og virksomhedsrepræsentanter fra singaporeanske Building and Construction Authorities (BCA). Anledningen til besøget var et ønske om at lære af den måde, vi i Danmark arbejder med bæredygtig og energirigtigt byggeri.

De områder, som den singaporeanske delegation var særligt interesserede i, var hvordan de kunne integrere håndteringen af vand, affald og energiproduktion i intelligente bygninger og infrastruktur.

”Danmark har ry for at være på forkant med udviklingen af bæredygtigt og energirigtigt byggeri. At også Singapore kigger mod Danmark i denne sammenhæng, undrede mig fordi Singapore er højeffektiv, velorganiseret og økonomisk stærk. Alligevel så vi et ønske om at kigge mod Danmark for at søge inspiration, som vi selvfølgelig tog imod,” fortæller Alfred Heller, lektor ved DTU Byg. Alfred Heller var vært for den singaporeanske delegation i samarbejde med Aline Lier Møller fra samme institut.

Smart cities som katalysator for bæredygtig udvikling

Alfred Heller er vicecenterleder af det strategiske forskningscenter Centre for IT-Intelligent Energy Systems in Cities (CITIES), der arbejder med at udvikle intelligente bygninger og infrastruktur, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling. CITIES er drevet i samarbejde med kollegaer fra øvrige institutter på DTU, Ålborg Universitet og 40 andre partnere fra industrien, offentlige myndigheder og udenlandske organisationer.

"DTU er, som en del af konsortiet ”Smart City World Labs”, i tæt dialog med singaporeanske forskningsinstitutioner, myndigheder og erhvervsliv om oprettelse af living labs i Singapore. Formålet med samarbejdet er at styrke både det danske og det singaporeanske udgangspunkt for at blive ledende inden for smart city-løsninger, der kan hjælpe med at skabe mere bæredygtige byer"
Niels Axel Nielsen, koncerndirektør

Udviklingen af smart cities er et område, der er i vækst i såvel Danmark som Singapore. Med et areal på blot 719 km2 og et befolkningstal på omtrent 5,7 millioner, er Singapore mildt sagt udfordret på plads. Til sammenligning har Danmark et areal på 43.561 km2. Derfor kan de danske løsninger ikke oversættes direkte til singaporeanske forhold. Dertil kommer de klimatiske forskelle. Temperaturen i Singapore er ofte omkring og over 30 grader, og luftfugtigheden er meget høj. Selv jorden og havvandet er på over 25 grader året rundt.

Living labs som eksportvare

Et bud på en tankegang, der kan tilpasses Singapores behov, er idéen om at lave levende laboratorier – såkaldte living labs. Living labs er eksperimentelle faciliteter, hvor nye løsninger bliver udviklet og demonstreret i et levende bybillede.

Et velfungerende living lab kræver et godt samarbejde mellem forskning, myndigheder og erhverv.  Noget, DTU har erfaring med gennem flere living lab-projekter, blandt andet DTU’s eget Smart Campus, hvor studerende og forskere kan boltre sig, Danish Outdoor Living Lab (DOLL), EnergyLab Nordhavn og Smart Vidensby i Lyngby-Taarbæk Kommune. Denne måde at arbejde på vil passe godt til det arbejde, Singapore skal i gang med, fortæller koncerndirektør Niels Axel Nielsen.

”DTU er, som en del af konsortiet ”Smart City World Labs”, i tæt dialog med singaporeanske forskningsinstitutioner, myndigheder og erhvervsliv om oprettelse af living labs i Singapore. Formålet med samarbejdet er at styrke både det danske og det singaporeanske udgangspunkt for at blive ledende inden for smart city-løsninger, der kan hjælpe med at skabe mere bæredygtige byer,” forklarer Niels Axel Nielsen.

Besøget fra Singapore blev også benyttet til at tale om muligheden for at udvikle en kandidatuddannelse i Bygningsdesign på DTU, der er skræddersyet til behovet og udfordringerne i Singapore. Det vil blandt andet give mulighed for fælles projekter mellem studerende og forskere fra de to lande.

Allerede i denne måned følger DTU op på samarbejdet med universitetet Nanyang Technological University (NTU). I uge 42 besøger en delegation fra DTU under ledelse af dekan Martin Bendsøe NTU i Singapore. Anledningen er en workshop, der sætter fokus på områderne Smart Water, Intelligent Transport Systems, Smart Grids og Intelligent and Integrated Energy Systems.

Fakta om besøget fra Singapore

DTU havde i slutningen af september 2016 besøg af en delegation på 22 forskere, myndighedsrepræsentanter og virksomhedsrepræsentanter fra Building and Construction Authorities (BCA) i Singapore.
I løbet af en uge blev delegationen præsenteret for en række faglige oplæg fra DTU-forskere og andre fagpersoner. Ugen bød også på ekskursioner til en række arkitektonisk og funktionelt interessante bygningsværker og infrastruktur rundt om i Danmark takket være velvilje fra en række samarbejdspartnere.

Programmet var tilrettelagt af DTU Byg og blev udført som indtægtsdækket virksomhed.