Foto: Bax Lindhardt

Unge kvinder bruger ferien på at gå på opdagelse i ingeniørfaget

Elektronik Innovation og produktudvikling
40 unge kvinder har bygget højttalere og lært om produktudvikling på DTU’s Engineering Camp. Campen skal inspirere flere kvinder til at vælge en ingeniøruddannelse.

”Ja, jeg kunne have festet, men jeg valgte altså at tage på Engineering Camp,” griner 16-årige Helia Kahfizadeh, der til dagligt går i 1.g på HTX i Lyngby.

Sammen med 39 andre unge kvinder fra hele landet bruger hun tre dage af sin efterårsferie på DTU’s Engineering Camp, hvor innovation, bæredygtig produktudvikling og hands-on øvelser er på programmet.

”Det er fedt, at der bliver investeret i fremtidens STEM-kvinder. Især inden for ingeniørfaget synes jeg, der er brug for flere kvinder. Det er meget aflukket, som det er nu, og det er synd, når der er så mange kvinder, der kunne være med til at ændre fremtiden,” siger Helia Kahfizadeh, der selv drømmer om at blive kemiingeniør.

Hun har især været glad for at møde andre på campen, der har de samme interesser som hende selv.

Foto: Bax Lindhardt
Én af opgaverne på Engineering Camp er at bygge en højttaler, som Helia Kahfizadeh her er igang med. (Foto: Bax Lindhardt)

Studerende vil udbrede kendskabet

Formålet med Engineering Camp er at åbne de unge kvinders øjne for ingeniørfagets mange muligheder og måske give dem lyst til at vælge en uddannelse inden for feltet.

På DTU er kun 1 ud af 3 studerende kvinder, og det håber arrangørerne bag Engineering Camp at lave om på. Blandt dem er et hold af studentermedhjælpere, som er til stede under campen, hvor de fortæller deltagerne om DTU's uddannelser og svarer på spørgsmål.

”Det vi har fundet ud af ved at tale med deltagerne er, at der er mange af dem, der ikke ved, hvad ingeniørfaget er og kan. Og det er selvfølgelig vigtigt at få budskabet ud til dem om, hvad det egentlig er, de vælger fra, før de gør det,” forklarer Maiken Nilsson, der selv studerer Elektrisk Energiteknologi med kun én kvindelig medstuderende.

Foto: Bax Lindhardt
Maiken Nilsson er én af de frivillige studentermedhjælpere, som vejleder deltagerne på Engineering Camp. (Foto: Bax Lindhardt)

Det er netop på DTU’s elektro- og mekanikuddannelser, at der er det laveste optag af kvinder. Og det er ikke kun de kvindelige studerende, der synes, det er et problem.

”Det er måske fedt med ren drengehørm på en weekendtur, men det er ikke fedt, når vi taler studie og hverdag. De projekter jeg har været på, hvor kønnene har været jævnt fordelt, har fungeret bedre. Der har været et enormt godt samarbejde, og alle har været mere seriøse,” fortæller Asger Riis Vienberg, der studerer Konstruktion og Mekanik.

Han har meldt sig som studentermedhjælper på Engineering Camp, fordi han gerne vil bidrage til, at unge kvinders valg- og fravalg af uddannelse bliver truffet på et oplyst grundlag.

Ingeniørfaget er kreativt

Én af opgaverne på Engineering Camp er, at deltagerne skal bygge en højttaler. De arbejder sammen i små grupper, hvor de lodder, og sætter elektroniske elementer sammen. Til sidst tester de, om højttaleren virker i et lyddødt rum på DTU.

”Jeg håber personligt, det kan være med til at afkræfte de fordomme, der er omkring, hvad mekanik og elektronik er. For mekanik er et enormt kreativt og udfoldende fag, og det tror jeg ikke, der er mange, der ved. Det handler om at bygge dimser og dutter, der gør verden til et bedre sted,” forklarer studentermedhjælper Asger Riis Vienberg.

Foto: Bax Lindhardt
Asger Riis Vienberg studerer til dagligt Konstruktion og Mekanik på DTU. Han savner flere kvinder på uddannelsen. (Foto: Bax Lindhardt)

Blandt flere af deltagerne tyder det på, at budskabet har ramt plet.

”Jeg havde nok en fordom om, at ingeniørfaget er meget lukket og macho-agtigt. Men jeg synes, at sådan en camp her gør ingeniørfaget mere appellerende for kvinder. Jeg har fået et indblik i, hvad det rent faktisk indebærer, og hvor bredt faget er,” siger HTX-studerende Helia Kahfizadeh.

Det er anden gang, at DTU holder Engineering Camp for piger.

IT-camp for unge kvinder i gymnasiealderen

Den 18.-20. oktober er der også blevet afholdt IT-camp på DTU. Her deltog 34 unge kvinder fra hele landet.

De programmerede blandt andet små robotter, lærte om algoritmer, cybersikkerhed og billedbehandling. Og så hørte de DTU-studerende fortælle om de projekter, de har lavet i deres studietid.

IT-campens formål er, ligesom på Engineering Camp, at gøre unge kvinder nysgerrige på de uddannelsesretninger, hvor der er meget få kvinder.

Foto: Katrine Krogh-Jeppesen
Deltagere på IT-campen prøver kræfter med programmering. (Foto: Katrine Krogh-Jeppesen)