Foto: Andreas Johansen

Andenplads ved Shell Eco-marathon

Fossile brændsler Forbrændingsmotorer
Trods en god indsats fra DTU Roadrunners blev det ikke til guldmedaljer i denne omgang. Det store arbejde rakte dog til en andenplads bag det franske hold TIM, der også satte ny verdensrekord og dermed slog Roadrunners tidligere rekord.

Søndag den 28. maj var sidste dag i det ugelange Shell Eco-marathon, der netop har fundet sted i Queen Elisabeth Olympic Park i det østlige London. DTU var repræsenteret af Roadrunners, der ovenpå en skuffende indsats ved sidste års konkurrence var mere end klar på at tage revanche.

Det startede dog problematisk. For at få et forsøg godkendt, skal man gennemføre 10 runder af i alt cirka 15 kilometer på under 39 minutter. De første træningsrunder bød desværre på flere tekniske vanskeligheder grundet de ualmindeligt høje temperaturer, der flere gange rundede 30 grader. Stemningen var naturligvis hektisk i pitten efter træningerne, og der blev skruet fra tidlig morgen til sen aften for at have bilen klar til lørdagens konkurrence.

Og klar viste den sig heldigvis at være. Med en improviseret skyggeskærm af pap, som holdt rattet køligt, rullede bilen på banen og formåede at køre et godkendt forsøg. 449 kilometer på en liter, rakte det til.

Kort efter kom franske TIM, med rødder i Toulouse, i mål, og deres forsøg rakte til mere end bare en førsteplads – de formåede at køre hele 684,7 km/l, og tog altså dermed verdensrekorden, DTU satte i 2015. Det skabte en noget blandet stemning blandt de danske repræsentanter, men det famøse sammenhold, der bliver talt meget om til event som dette, viste sig, og der var intet andet en hyldes og klapsalver til de nye verdensrekordholdere.

Diskvalificeret

"De studerende har arbejdet godt, og har nået hvad de kunne med materialet."
Jesper Schramm

Om søndagen stod den på Drivers’ World Championship, hvor det ikke bare handlede om brændstoføkonomi, men i mindst lige så høj grad kørernes evner. Bag rattet i den røde DTU-racer sad Emma, og hun var mere end klar til at køre med alt hvad den lille firtakts knallertmotor kunne holde til.

Så langt kom hun desværre aldrig. En sikkerhedstest af bilens bremser afslørede, at de ikke stod mål med kravene, og dermed sluttede søndagens racerløb, før det overhovedet var begyndt.

Generel tilfredshed

Generelt er der dog en tilfredshed at spore blandt DTU Roadrunners. Jesper Schramm, som er professor på DTU Mekanik, er tilfreds med de studerendes indsats.

”Jeg synes, det er gået fint. De studerende har arbejdet godt, og har nået hvad de kunne med materialet. Bilen har sine begrænsninger - den er simpelthen for tung. Derfor tænker vi på at lave en ny helt fra bunden, for det er tvivlsom om den nuværende nogensinde kan blive let nok. Nu går vi i tænkeboks, og så begynder vi ellers at planlægge, hvad vi gør hen mod næste års løb.”

Kampen mod næste års race er allerede i fuld gang. Der arbejdes nemlig benhårdt på et system, der skal være i stand til at gøre bilen selvkørende i 2018. Om det lykkedes, må tiden vise.

Se billeder fra årets Shell Eco-marathon nedenfor.

 

Foto: Andreas Johansen

Der knokles for at gøre bilen klar til løbet. Paraplyen skærmer de sensitive dele fra den skarpe sol.

Foto: Andreas Johansen

Yderskallen sættes på kort før den tekniske inspektion.

Foto: Andreas Johansen

Et kort øjebliks pause i det enorme telt, der danner ramme om pit-området.

Foto: Andreas Johansen

Kort før starten af årets Drivers' World Championship - DTU deltog ikke.