Væsentligt bidrag til den grønne omstilling hædres

Fysik
Arbejdet med at udvikle bedre katalysatorer er vigtigt for Power-to-X-teknologien, som skal gøre overgangen til et mere bæredygtigt samfund mulig. Lektor Jakob Kibsgaard modtager Hartmann Fondens Diplompris for sin lovende indsats på dette område.

Forskning i katalysatorer til brug for Power-to-X teknologierne er eksploderet internationalt i de sidste par år. På DTU har et par af verdens førende forskningsgrupper på området særligt høstet anerkendelse for deres arbejde med at karakterisere overfladerne på de katalytiske materialer meget præcist og korrelere den atomare struktur til den katalytiske aktivitet.

Lektor på DTU Fysik Jakob Kibsgaard er en af de ledende kræfter i den eksperimentelle del af arbejdet, der i parløb med teoretikerne har fokus på at udvikle og forstå katalytiske materialer på atomart niveau for at kunne kontrollere og øge de kemiske reaktionshastigheder i f.eks. splitning af vand til brint og ilt. Denne forskning bidrager til at sikre, at omstillingen til bæredygtig energi kan lykkes.

”Jeg er både meget stolt og beæret over at modtage Hartmann Fondens Diplompris for mit arbejde med at bidrage til den grønne transformation. Det gælder ikke mindst, når jeg ser, hvem der tidligere har modtaget prisen,” siger Jakob Kibsgaard.

Hartmann Fondens Diplompris er tidligere givet til prominente forskere inden for videnskabens verden som Eske Willerslev, men også til andre fremtrædende personer som skuespilleren Thure Lindhardt og arkitekt Margrét Matthiasdottir.

International opsigt

Jakob Kibsgaard har en stærk baggrund inden for overfladefysik og katalytiske modelsystemer. Han har udgivet mere end 50 artikler i førende internationale videnskabelige tidsskrifter. Især hans arbejde med sulfid- og fosfid-baserede katalysatorer til hydrogenproduktion har vakt stor international opsigt.

Jakob Kibsgaard er ledende medarbejder i Grundforskningscentret ”Center for Visualizing Catalytic Processes (VISION)” ved DTU, der er bevilget af Danmarks Grundforskningsfond, og han blev i december 2020 tildelt et af det Europæiske Forskningsråd ERC’s prestigiøse femårige Consolidator Grants.

Fakta

Hartmann Fondens Diplompris tildeles yngre personer, der inden for det danske samfund forventes at ville præstere en værdifuld indsats efter at have vist lovende resultater af almindelig samfundsmæssig værdi inden for sociale, humanitære, videnskabelige eller kulturelle områder.

Prisen er på 150.000 kr.

Jakob Kibsgaard

Jakob Kibsgaard er født i 1980 i Farsø i Vesthimmerland, blev student fra Tørring Gymnasium i 1999, uddannet cand.scient. og efterfølgende ph.d. i fysik og nanoteknologi fra Aarhus Universitet i 2008.

Han har arbejdet som forsker ved Stanford University i seks år og ved iNANO Centret ved Aarhus Universitet i to år. Siden 2016 har han været ansat ved DTU Fysik, først som adjunkt og siden 2018 som lektor. Han bor med sin hustru i Lyngby nord for København.