AEG Elektroprisen 2017 (Photo: DTU)

Forsker i elektroteknik modtager årets AEG Elektronprisen

Elektroteknologi Elektronik
AEG Elektronprisen er netop blevet uddelt og i år gik prisen til lektor Arnold Knott fra DTU Elektro.

Den 18. september modtog lektor Arnold Knott sit diplom og en tilhørende check på DKK 50.000.

Arnold forsker og underviser inden for traditionel elektroteknik - elektronik og kredsløb til behandling af signaler og effekt.

Arnold var i begyndelsen af sin karriere ansat i industrien. Allerede her var han på forkant med udviklingen, da han implementerede klasse-D audioeffektforstærkere i bilindustrien i Tyskland. Dette førte til forbindelsen til DTU, hvor de grundlæggende opfindelser er gjort. Arnold har været ansat på DTU siden 2007, Han blev lektor i 2013 og var inden da adjunkt og ph.d.-studerende.

Miniaturisering af strømforsyninger

Fokus i Arnolds forskning er, at gøre strømforsyningerne meget, meget mindre og dermed billigere, således at dansk industri fortsat kan være konkurrencedygtig og DTU kan bevare sin førerposition på området. I spidsen for dette forskningsarbejde står Arnold som ledende forsker og arbejdspakkeleder på adskillige forsknings-, innovations- og udviklingsprojekter – alle med stor industrideltagelse. Det kan således nævnes, at Arnold i øjeblikket er involveret i Innovationsfondsprojektet TinyPower og EU-projektet LEDLUM, begge er projekter om miniaturisering af strømforsyninger, som Arnold har drevet frem, ansøgt og fået bevilget.

Arnold har været vejleder på mere end 100 bachelor og master studenterprojekter og 14 ph.d.-projekter. Arnold er en meget dygtig, engageret og motiverende underviser, som er højt værdsat af de studerende – også selvom Arnold er krævende og gør meget ud af, at hver eneste studerende får alle begreber grundigt på plads – både de videregående og de grundlæggende - lige fra Ohms lov.

"Arnold Knott modtager AEG Elektronprisen 2017 motiveret af sin omfattende forskning i klasse-D forstærkere og strømforsyninger. Arnold er en central ekspert på dette område i Electronics-gruppen på DTU Elektro, og er kendt over hele verden for sit arbejde. I senere år har Arnolds arbejde især fokuseret på at formindske strømforsyninger til meget små formfaktorer. Denne del af Arnolds arbejde er realiseret i to projekter 'Tiny Power' og EU-projektet 'LEDLUM', hvor Arnold er drivkraften. Det skal tilføjes, at Arnold gennem årene har været vejleder på mere end 100 specialeprojekter, og at han er meget populær blandt de studerende", sagde DTU Elektros institutdirektør Kristian Stubkjær ved prisoverrækkelsen.

AEG Elektronprisen 2017 (Photo: DTU)

AEG Elektronprisen 2017

AEG Elektronprisen (Photos: DTU)