Photo: Mikal Schlosser

Nyt Miljøtek skal give gymnasieelever gode idéer

Miljø og forurening
For at tiltrække endnu flere nye studerende til DTU’s miljøretninger har DTU Miljø åbnet et Miljøtek for gymnasieelever.

Fredag den 20. november blev et nyt Miljøtek på DTU Miljø indviet. Miljøteket omfatter et unikt eksperimentelt undervisningslokale, der gennem udstillinger skal pirre de besøgende gymnasieelevers nysgerrighed og derved øge elevernes interesse for at studere til miljøingeniør. DTU Miljø slutter sig derved til flokken af ’tek-er’ på DTU, der i forvejen tæller bl.a. Nanoteket og Bioteket.

Under indvielsen var Miljøteket allerede taget i brug af den første gymnasieklasse, der lavede økotoksikologiske forsøg i lokalet for at teste, hvor giftige kemikalierne i deres hårshampoo er for vandlevende planter. 22 gymnasieelever iklædt hvide kitler var i fuld gang.

Laboratorieforsøget afrundede en typisk besøgsdag på instituttet, hvor eleverne også undervises i miljøkemi, regner på økosystemer og hører om studiet. Men denne gang blev både undervisningen og forsøgene udført i det nye Miljøtek. Det var tydeligvis en udfordring, at de mange spændende forsøgsopstillinger i lokalet indimellem tog elevernes opmærksomhed væk fra laboratorieforsøgene.

”Lokalemangel har gjort det til en lang proces at etablere Miljøteket, men nu da vi står her, så er det tydeligt for alle, at vores arbejde har båret frugt. Vi kan roligt være stolte af vores fælles indsats,” sagde institutdirektør Thomas Højlund Christensen fra DTU Miljø til indvielsen.

DTU Miljø satser ifølge institutdirektøren målrettet på rekruttering via gymnasiebesøg kombineret med både sociale og faglige ’efterbesøgs-aktiviteter’ som et vigtigt supplement til DTU’s mere traditionelle rekrutteringsaktiviteter. Hvert år besøger godt 500 elever fra 3.g instituttet. Dertil kommer en række andre aktiviteter som efteruddannelsesaktiviteter for gymnasielærere, miljøcamp og undervisningssamarbejder med udvalgte gymnasier.

Omkring en tredjedel af hvert kuld nye studerende på DTU Miljø har deltaget i besøgsaktiviteter.