DTU inviterer til en bæredygtig genåbning af samfundet

Klimatilpasning Miljø og forurening Innovation og produktudvikling Entreprenørskab
DTU inviterer studerende, virksomheder og organisationer til innovationskonkurrence for at bidrage til at genåbne et bæredygtigt samfund efter covid-19.

DTU inviterer studerende, virksomheder, samarbejdspartnere og organisationer til at deltage i innovationskonkurrencen - Let’s Re-open a Sustainable Circular Society – som skal sætte fart på udvikling af projekter, der kan fremme en bæredygtig udvikling.

Innovationskonkurrencen er skabt i samarbejde med virksomheder, organisationer og samarbejdspartnere og inviterer universitets studerende, ph.d.-studerende og tidlige startups på tværs af landegrænser til at deltage. Let’s Re-open a Sustainable Circular Society er udformet som et innovationssprint og finder sted på en virtuel platform med særlige samarbejdsrum til de teams, der udvikler nye løsninger, videreudvikler eksisterende projekter eller diskuterer fremtidige partnerskaber.

Kick-start af bæredygtighed

"De studerende oplever mere end nogen anden gruppe, at det haster med at få skabt en bæredygtig verden. Det engagement skal vi understøtte, og derfor inviterer vi dem som medskabere af Let’s Re-open a Sustainable Circular Society."
Krestine Mougaard, projektleder på DTU Skylab.

Universiteter rundt om i verden - og DTU - har allerede vist, hvordan udviklingsgrupper og forskning omstilles til hurtig handling og udvikling i en krise. Let’s Re-open a Sustainable Circular Society vil udnytte disse kræfter og denne passion til en fælles udvikling af samfundet.

”Innovationskraften hos de studerende er et stærkt ressourcekort at anvende i genåbningen af samfundet. På DTU og i vores mange uddannelses- og innovationsprogrammer ser vi tit, hvordan studerende kan nytænke og inspirere de etablerede virksomheder og organisationer. Jeg glæder mig til at se, hvordan dette kan bringes i spil med en spændende virtuel kickstart,” siger Marianne Thellersen koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab på DTU.

Studerende er drivkraft

Let’s Re-open a Sustainable Circular Society bliver skabt i en ramme, hvor frivillige, virksomheder og organisationer sammen former programmet og aktiviteterne. De problemstillinger, der er en del af konkurrencen, er stillet af virksomheder, som vil ændre kurs og benytte genåbningen til at støtte rejsen mod et klimaneutralt 2050. Det er en dagsorden, som mange virksomheder allerede har koblet sig på, og også blandt de studerende er der en stor interesse for at arbejde med bæredygtig genåbning af samfundet, forklarer Krestine Mougaard projektleder på DTU Skylab.

”De studerende har et helt særligt engagement i bæredygtighed som dagsorden. Hvis der er nogle, som bliver påvirket af klimakrisen, så er det dem. De studerende oplever mere end nogen anden gruppe, at det haster med at få skabt en bæredygtig verden. Det engagement skal vi understøtte, og derfor inviterer vi de studerende som medskabere af eventen.”

Webinar markerer startskud

Det første programpunkt i konkurrencen er et webinar den 13. august, som sætter fokus på, hvordan universiteter kan understøtte genåbningen af et bæredygtigt samfund. Innovationskonkurrencen foregår i dagene 27.-30. august 2020. Den 10. september er der finale og præmieoverrækkelse.

Tilmeldingen er åben, og studerende, ph.d.-studerende og tidlige startups kan tilmelde sig et af konkurrencens fire spor:

• Grøn omstilling - i virksomheder og organisationer (genskabelse af værdikæder og lokal produktion: Leveringssikkerhed og miljømæssig soliditet)
  • Nye bydele og byområder; Offentlige områder og transportmidler
  • Ændrede arbejdspraksisser, der tager læringspunkter fra krisen med videre: Virtuelt og fysisk arbejdsmiljø
  • Wildcard: Åbent for alle covid-19-relaterede løsninger

Både diplomingeniør-, bachelor- og kandidatstuderende kan deltage. Udgangspunktet for deltagelse kan være et eksisterende projekt eller lysten til at danne et team og udforske nye muligheder. Den første dag understøtter gruppedannelse, så det er muligt at skabe en tværdisciplinær gruppe på tværs af kulturer, landegrænser og fagdiscipliner.

Deadline for tilmelding til Let’s Re-open a Sustainable Circular Society er den 20. august 2020.