DTU RoboCup 2020 blev vundet af Frederik Rønn Siiger og Emil Pfeiffer Kristensen med robotten 'Team Technic'. (Foto: Mikal Schlosser)

Gymnasieelever vinder DTU RoboCup

Robotteknik og automation Elektroteknologi
To elever fra H.C. Ørsted Gymnasiet vandt dette års anderledes udgave af DTU RoboCup, der sætter fokus på robotters udvikling.

11 selvkørende robotter kæmpede om at være den bedste til at gennemføre DTU RoboCup 2020, der blev afviklet 13. august. Konkurrencen bød på i alt 10 kendte og nye udfordringer, som robotten skulle klare på sin gennemkørsel. Blandt andet bestod forhindringerne i at køre gennem en tunnel, over en vippe, få en golfbold i hul og tage en hurtig tur på ’racerbanen’ samt en helt ny og krævende H.C. Ørsted-udfordring.

Konkurrencens fysiske ramme var den samme som tidligere år, men setuppet var anderledes i år på grund af coronapandemien. Konkurrencen var blevet flyttet fra foråret og det gjorde desværre at der var færre hold tilmeldt end normalt. Herudover måtte konkurrencen gennemføres uden tilskuere. Interesserede havde dog mulighed for at følge med via livestream.

Vindere
Vinderen af dette års finale blev Frederik Rønn Siiger og Emil Pfeiffer Kristensen med robotten 'Team Technic'. Begge er elever på H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby.

2.-præmien gik til 'Calcifer', hvis hold bestod af Signe og Steffen Colding-Jørgensen.

3.-præmien blev vundet af Frederik Lund Nielsen, Mads Lyngsie, Oscar Laskowski og Sebastian Schifter Schou med robotten ’EA SPORTS’.

Særlige priser
Udover 3.-præmien modtog ’EA SPORTS’ også både Designpris og pris for Bedste DTU køretøj. Fighterprisen gik til  'RoboMarvel' med Khadija Marhadi og Muhammad Marhadi. Sidst men ikke mindst vandt 'Spacy' med Arya Colding-Jørgensen og Hans Erling Hansen prisen for Bedste video.

Svær udfordring
I år havde banen en ny forhindring, der omfattede den vekselvirkning mellem magneter og elektricitet, som H.C. Ørsted opdagede for 200 år siden. Forhindringen viste sig imidlertid at være udfordrende.

"Niveauet var fint, hvor alle fremmødte hold tog point, og vinderen scorede 22 point. Årets nye forhindring H.C. Ørsted-forhindringen kunne ingen af holdene dog gennemføre, selvom der blev forsøgt, så den vil nok være på programmet igen til næste år," siger professor Ole Ravn fra DTU Elektro, der er ansvarlig for afviklingen af DTU RoboCup.

DTU RoboCup-konkurrencen er underholdende, men afspejler samtidig den forskning i fremtidens robotter, der sker på DTU.

Stemningsbilleder fra konkurrencen

DTU RoboCup 2020 (Foto: Mikal Schlosser)
Foto: Team Technic-vinderne med robot og pris overrakt af professor Ole Ravn fra DTU Elektro. (Fotos: Mikal Schlosser)

DTU RoboCup 2020 (Foto: Mikal Schlosser)
Foto: 2. præmien til 'Calcifer'.

DTU RoboCup 2020 (Foto: Mikal Schlosser)
Foto: 3. præmien gik til 'EA SPORTS', der også vandt Designpris og pris for Bedste DTU køretøj.

DTU RoboCup 2020 (Foto: Mikal Schlosser)
Foto: Fighterprisen blev vundet af 'RoboMarvel'.

DTU RoboCup 2020 (Foto: Mikal Schlosser)
Foto: 'Spacy' vandt prisen for Bedste video. Se flere fotos på DTU Elektro's Facebook-side.