DTU Energi har kompetencer i verdensklasse inden for brændselsceller og brintproduktion med elektrolyse. På billedet klargøres brændselsceller og elektrolyseceller (SOFC, SOEC) op til test i DTU Energis testlaboratorium, bygning 254, DTU Risø Campus. Foto: SEES media, Ulrik M. Eriksen

Brintsamfundet testes på Orkneyøerne

Energi Energilagring Energiproduktion
DTU Energi deltager i et stort europæisk projekt på øgruppen Orkney, som skal demonstrere et brintsamfund i megawatt-skala.

Sammen med 12 partnere fra seks EU-lande indgår DTU Energi i det store forsknings- og udviklingsprojekt BIG HIT (Building Innovative Green Hydrogen systems in an Isolated Territory: a Pilot for Europe).

I de kommende fem år skal den isolerede øgruppe Orkney nord for Skotland danne rammerne for demonstration og udvikling af brintsamfundet, hvor brint bliver produceret, lagret og efterfølgende udnyttet til beboernes behov for opvarmning, elektricitet og transport.

Vindenergi udnyttes i brintproduktion

Brintproduktionen sker ved at udnytte overskudsstrøm fra øgruppens vindmøller og bølgeenergianlæg til at spalte vand. Det sker ved hjælp af elektrolyse. Vand består som bekendt af brint og ilt, og spaltningen frigør brintmolekylerne, der så kan anvendes til de ovennævnte formål.

"Vi har brug for disse nye teknologier for at kunne balancere fremtidens energiforsyning."
Centerleder Eva Ravn Nielsen, DTU Energi

Kompetencerne på DTU Energi inden for brændselsceller og brintproduktion med elektrolyse er i verdensklasse, og instituttet har lang erfaring i samarbejde med industrien for at skabe fremtidens bæredygtige energiløsninger.

”Vores opgave i BIG HIT-projektet er at eftervise hvilke miljøgevinster, der er ved den nye teknologi, samt indvirkningen på det omgivende samfund, f.eks. i form af arbejdspladser. Desuden skal vi regne på økonomien i denne form for energilagring,” siger Eva Ravn Nielsen leder af Test Center for Fuel Cell and Hydrogen Technologies ved DTU Energi. Hun uddyber:

”Det er spændende at være med til at afprøve brintsamfundets muligheder på Orkney-øerne. Vi har brug for disse nye teknologier for at kunne balancere fremtidens energiforsyning, hvor vi skal integrere stigende mængder af fluktuerende energi fra vedvarende kilder som vind og sol.”

Projektet er støttet af EU gennem European Commission’s Fuel Cells Hydrogen Joint Undertaking (FCH 2 JU) med 5 mio. euro.

Partnere i BIG HIT

• DTU Energi
  • Orkney Islands Council
  • Shapinsay Development Trust