Foto: Lars Kruse

World Cultural Council-pris til to DTU-forskere

Konstruktion og mekanik Miljø og forurening

To DTU-forskere, professor Anders Baun, DTU Miljø og lektor, Dr. Techn. Jakob Søndergaard Jensen, DTU Mekanik, modtog den 18. April prisen 2012 WCC Special Recognition ved World Cultural Councils årlige prisuddeling, der fandt sted på Aarhus Universitet.

World Cultural Council (WCC) er en international organisation baseret i Mexico, som har til formål at udbrede kultur og værdier i verden. WCC udvælger, anerkender og belønner international ekspertise indenfor videnskab, uddannelse og kunst gennem uddeling af priser til personer, som indenfor deres felt bidrager til menneskehedens udvikling. Blandt medlemmerne af WCC er flere nobelprismodtagere.

Hvert år uddeler WCC prisen Special Recognition til udvalgte forskere, som tidligt i deres karrierer har fået international gennemslagskraft. Og i år var i alt otte danske forskere udvalgt, da de alle i 2011 modtog European Research Council Starting Grants.

De otte danske forskerne talte blandt andet DTU-forskerne professor Anders Baun, som i sin forskning særligt fokuserer på risikovurdering af manipulerede nanomaterialer og lektor, Dr. Techn. Jakob Søndergaard Jensen, der forsker i simulering og optimering af dynamiske systemer, vibrationer og bølgeudbredelsesfænomener.

Priserne blev uddelt af den mexicanske ambassadør i Danmark, Martha Bárcena Coqui, formanden for World Cultural Council og nobelprismodtager i medicin, Edmond H. Fischer, og rektor for Aarhus Universitet Lauritz B. Holm.

Læs mere om World Cultural Council her.