Foto: Thomas Steen Sørensen

Store energibesparelser for fødevareindustrien: tørring med luftaffugtere

Energi Energisystemer Produktion og ledelse
Tørring anvendes i mange industrielle processer, for eksempel i fødevareproduktion, og tørreprocesser optager en væsentlig del af energiforbrug i industrien. Nu har projektet SteamReg udviklet og gennemprøvet en ny teknologi til genvinding af energi fra tørreluft, en løsning som kan reducere energiomkostningerne med 50%.

Projektet er et samarbejde mellem DTU Mekanik, Teknologisk Institut, Cotes og DryingMate, og projektet har for nylig modtaget ELFORSK Prisen 2016. Prisen blev overrakt af H.K.H. Kronprins Frederik på Energiens Topmøde torsdag d. 9. juni.

SteamReg, en helt ny teknologi til energigenvinding fra tørreprocesser
”Teknologien giver mulighed for store energibesparelser i industriens tørreprocesser, som kræver tør og varm luft. Varmen genvindes ved at generere overhedet damp”, fortæller postdoc Lorenzo Bellemo fra DTU Mekanik. ”Systemet sparer meget energi i forhold til de eksisterende systemer fordi det er i stand til at udnytte den overhedede damp.”

Der er tale om en videreudvikling af en såkaldt sorptionsaffugter som fungerer ved at en rotor suger fugt til sig ved hjælp af et rotormateriale af silicagel. I den fugtafgivende del af processen tilføres der energi, sådan at rotoren hele tiden er klar til at opsuge ny fugt. Den energi går normalt tabt fordi den ledes ud til omgivelserne som spild. Men i SteamReg's nye system genbruger man denne energi i selve systemet. Det kan lade sig gøre ved hjælp af en MVR (Mechanical Vapor Recompression) - varmepumpe som er i stand til at genbruge dampens kondenseringsenergi i processen.

Projektets partnere regner med at have fremstillet 20 anlæg til tørring af mælkepulver i løbet af de næste fire år.

Foto: Casper Helmer
Fra venstre: Thomas Rønnow, CEO Cotes, Lars Ove Reinholdt, sektionsleder på Teknologisk Institut, Ebbe Nørgaard, direktør i Drying Mate, i midten, Rasmus Toftegaard, CTO Cotes, og yderst til højre: postdoc Lorenzo Bellemo fra DTU Mekanik. Foto: Casper Helmer.