Ikke alle grønne planter er ufarlige

Fødevaresikkerhed Sundhedsfremmende stoffer

Foråret er over os, og alle de grønne planter i naturen begynder at spire. Trenden er, at danskerne skal ud i naturen og plukke planter og bær, fordi de er sunde. Men det er ikke altid tilfældet. Flere planter og bær kan forveksles med giftige planter eller skal tilberedes, før de er ufarlige at spise. Hør mere på DTU Fødevareinstituttets seminar den 16. maj.

Ordet naturligt - forstået som noget, der vokser eller stammer fra naturen - bliver i dag opfattet som et positivt ladet ord.

”I Danmark har der i de senere år været en stigende tendens til ikke kun at spise traditionelt kendte fødevareplanter, men også til at eksperimentere med nye måder at tilberede kendte planter - eller til at bruge vilde planter fra naturen i madlavningen. Det kan være kulinarisk interessant. Men blot fordi noget stammer fra naturen, er det ikke en garanti for, at det er sundt eller ufarligt at spise”, siger seniorrådgiver Kirsten Pilegaard fra DTU Fødevareinstituttet.

Læs hele pressemeddelelsen på DTU Fødevareinstituttets hjemmeside.