Foto: Kaare Smith

Studerende dyster om verdensmål-udfordringer

Efterårets innovationskonkurrence Oi-X stiller skarpt på innovative løsninger, der bl.a. kan hjælpe danskere med at blive mere bæredygtige.

Der bliver arbejdet tværfagligt og innovativt, når 100 studerende mødes på DTU Skylab til efterårets Open Innovation X -konkurrence i slutningen af oktober. Her skal de dyste inden for fire innovationsudfordringer, som skal føre til løsninger, der relaterer til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, nemlig bæredygtig vand, energi, fødevarer og byer. Det er første gang, at temaet er FN’s verdensmål til en Oi-X-konkurrence.

”En af de ting, der er interessante ved Oi-X-konkurrencen er, at vi kommer til at arbejde med aktuelle og relevante udfordringer i Danmark, hvor vi har et stort ansvar for at opfylde målene, idet vores høje forbrug og levestandard har store negative effekter på verden,” siger Marie Louise Møllebæk Pollmann-Larsen, der er projektleder i DTU Skylab.

”Temaet har vakt stor interesse blandt de studerende. Jeg tror, at det skyldes, at de studerende kan se deres faglighed spille en rolle i forhold til verdensmålene, at de gerne vil gøre en forskel med at skabe en bæredygtig fremtid, og at de gerne vil arbejde sammen med virksomheder med samme mindset.”

Løfte talentudviklingen

Oi-X har eksisteret siden 2015 og handler om, at studerende fra DTU og andre højere uddannelser i samarbejde med virksomheder, myndigheder og organisationer skaber nye innovative løsninger i et intensivt forløb på tre dage. De studerende kan udvikle alt fra digitale løsninger til tekniske produkter og strategier, der kan være med til at effektivisere virksomhedens produktion.
Ambitionen er bl.a. at innovationssamarbejdet kan løfte den danske talentudvikling og virksomhedernes vækstmuligheder.

Ved tidligere Oi-X-konkurrencer har studerende bl.a. udviklet ny teknologi til Oticon til at aflæse ansigtsudtryk, der kan kobles til et eksisterende høreapparat. En anden gruppe studerende har udviklet en datadreven model, der kan optimere fremtidigt ølsalg for virksomheden Royal Unibrew, og i foråret udviklede vindergruppen et højteknologisk plaster, som kan måle bevægelsesmønstre hos personer med
Parkinsons sygdom.

”Oi-X kan være en uforpligtende weekend, der inspirerer, skaber netværk til forskere og virksomheder og gør de studerende i stand til at løse et problem på kort tid. På den lange bane kan konkurrencen munde ud i, at de studerende fortsætter samarbejdet med myndigheder og virksomheder - eller vælger at gå videre med idéen selv som iværksættere med hjælp fra DTU Skylab,” siger Marie Louise Møllebæk Pollmann-Larsen.

Konkurrencen er åben for studerende fra alle studieretninger. Man tilmelder sig på linket herunder efter ’først-til-mølle-princippet’. Der er kun 100 pladser. Vinderen bliver kåret ved en finale den 7. november.

Tid: 26.-28. oktober
Sted: DTU Skylab