vindenergi

Innovationspris til forskere på DTU

Fysik Vindenergi

Forskere fra DTU Fysik og DTU Vindenergi modtog 1. august fornem innovationspris i Phoenix, AZ i USA.

Innovationsprisen ”Microscopy Today 2012 Innovation Award”, bliver traditionelt givet til en virksomhed, men i år var det forskerne: Søren Schmidt og Henning Friis Poulsen fra DTU Fysik, Xiaoxu Huang fra DTU Vind Energi, forskere fra Tsinghua University, Institute of Metal Research of Chinese Academy of Sciences samt Johns Hopkins University, der var modtagere af prisen.

Forskerne har sammen udviklet en såkaldt 3D-OMiTEM-metode, som er i stand til at måle et materiales struktur ned til en milliardendedel meter:

”Metoden gør det nu muligt at zoome længere ind f.eks. nanometaller og bedre forstå dets egenskaber,” fortæller seniorforsker Søren Schmidt fra DTU Fysik.

Metoden, som er baseret på Transmissions Elektron Miskroskopi, er rettet mod krystallinske materialer og kan måle den lokale orientering af den krystallinske nano-struktur i 3D med 1 nm rumlig opløsning. Dette er 100 gange bedre end andre karakteriseringsteknikker.

3D-OMiTEM har en række potentielle anvendelsesmuligheder inden for nano-science, herunder nanokrystalliske metaller og elektronik. Metoden blev publiceret i Science sidste år og blev fremhævet som et af 10 highlights inden for materialevidenskab i 2011 af Materials Research Society (MRS) i USA.