Fra venstre: bestyrelsesmedlem i Neergaards fond Lars Kai Hansen, institutdirektør Mogens Rysholt, DTU Nanotech, Ingelise Thomsen (Erik V. Thomsens ægtefælle), institutdirektør Michael H. Faber, DTU Byg, lektor Erik V. Thomsen, DTU Nanotech, postdoc Janne Fritt-Rasmussen, DTU Byg, hendes ægtefælle Anders Dragsted, rektor Anders Bjarklev og bestyrelsesmedlem i Neergaards fond Line Hell Hansen. Foto: Thorkild Amdi Christensen

Legater til olieafbrænding og elektroniske plastre

Mikro- og nanoteknologi Nanopartikler Medicinske apparater og systemer Fysiologisk modellering

To projekter fra henholdsvis DTU Byg og DTU Nanotech fik støtte, da Dr. Techn. A.N. Neergaard og Hustrus fond blev uddelt mandag den 14. november. Begge projekter har et klart fokus og er både nyttige og værdige til støtte, lød det fra rektor Anders Bjarklev ved uddelingen af legaterne.

Postdoc Janne Fritt-Rasmussen forsker i oliespildberedskabsteknologi. Hun er i gang med at udvikle en metode til at bekæmpe oliespild på havet. Metoden består i, at man brænder olien af på stedet. På den måde kan man fjerne helt op til 90 procent af olien, så man kun står tilbage med et restprodukt. Janne Fritt-Rasmussen modtog 90.000 kr. til apparatur, der skal bruges til at undersøge og karakterisere det olieagtige restprodukt. Det er nødvendigt for, at man efterfølgende kan beslutte, hvilken metode der er bedst egnet til at fjerne de sidste rester.

Janne Fritt-Rasmussens forskning har tidligere har været beskrevet i DTU Avisen. Læs mere her.

Docent Erik V. Thomsen forsker i sensorer til medicinal brug. Det er sensorer, der kan bruges til at overvåge patienters tilstand f.eks. efter, at de er udskrevet fra hospitalet. Det kan være sensorer, der er indbygget i et plaster, og som kan fortælle om patientens puls, vejrtrækning og iltindhold i blodet. Målemetoden hedder pulsoximetri. Den er opfundet på DTU og er fornylig blevet patenteret. Erik V. Thomsen modtog 50.000 kr. til at anskaffe udstyr, der kan forstærke og fortolke de signaler, der kommer fra sensorerne.