Kaare Smith

Studerendes miljølegetøj vinder førstepladsen ved Oi-X-finalen

Studerendes miljølegetøj VoBu (Voice of Buildings) vandt førstepladsen ved dette års Oi-X-finale, som handlede om at udvikle innovative løsninger på FN’s bæredygtighedsmål.

I tirsdags blev efterårets Oi-X-finale afholdt i DTU Skylab, hvor studerende konkurrerede om at udvikle innovative løsninger, der fremmer FN’s bæredygtighedsmål. Førstepladsen gik til holdet VoBu, som har udviklet et koncept til et legetøj, der skal motivere skoleelever til at tænke bæredygtighed ind i deres dagligdag og skabe et bedre indeklima.

”VoBu er et legetøj med sensorer, der kan måle CO2, temperatur, luftfugtighed og støjniveau i et klasseværelse. Man kan også tilslutte IoT-devices, som overvåger skolens el-net, vandforbrug og affaldssortering, og hvis skolen forbruger for meget el eller vand, eller der er et dårligt indeklima, bliver VoBu ked af det. Det skal motivere eleverne til at gøre legetøjet glad igen,” siger gruppemedlem Pau Lopez Ribas, som læser en master i Elektroteknologi.

I ugerne op til finalen sendte gruppen en spørgeskemaundersøgelse ud til flere skoler. De fandt ud af, at skolens ansatte gerne vil gøre eleverne mere opmærksomme på klodens miljøudfordringer, så eleverne kan agere mere bæredygtigt i deres dagligdag. Det var blandt andet, fordi VoBu engagerer den fremtidige generation i miljøet og gør brugerne til en del af konceptet, at dommerne gav holdet sejren.

”Vi er meget begejstrede for at vinde førstepladsen. Vi havde ikke rigtig nogen forventninger om at vinde, men pludselig fik vi bare denne gode idé, som mentorerne ved Oi-X også virkede interesserede i, og så besluttede vi os bare for at køre med den. Jeg tror stadig ikke, det helt er gået op for mig endnu,” siger Pau Lopez Ribas.

Ud over Pau består gruppen af kandidatstuderende i Konstruktion og Mekanik Imma Martinez Sellarés, de to kandidatstuderende i Design og Innovation Sara Blasco Roman og Leornardo Leon og kandidatstuderende i Industriel Økonomi og Teknologiledelse David Moya. Holdet vandt i alt 30.000 kroner, som de vil bruge til at videreudvikle deres koncept.

Andenpladsen gik til gruppen FLEXGRID, som modtog 20.000 kroner. Desuden vandt gruppen Desalination prisen for bedste pitch, og gruppen AgriWater vandt bæredygtighedsprisen sponsoreret af IDA Bæredygtighedskaravanen.

Årets udfordringer i Open Innovation X var stillet og sponsoreret af Energi- Forsynings og Klimaministeriet, HelloScience af Novozymes and Grundfos, KOMBIT og Ingredientsforum. Alle udfordringer handlede om at fremme FN's verdensmål, hvor de studerende har arbejdet med deres løsninger i et innovationssprintformat tilrettelagt og faciliteret af DTU Skylab. Forud for finalen har de i alt 19 hold deltaget i en udviklerweekend, hvor de fik mulighed for at arbejde tæt sammen med de firmaer, der har stillet årets fire udfordringer. Næste tema for Oi-X til foråret er FinTech.

Du kan læse om de forskellige gruppers koncepter her.

Energinet, som var en af samarbejdspartnerne til eventen, har produceret denne video.