Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen besøgte i går DTU, hvor han åbnede DTU's Solar Decathlon-projekt EMBRACE - de studerendes bud på fremtidens intelligente, energiproducerende bolig. Foto:Chris Tonnessen

EMBRACE-åbning i de franske farver

Konstruktion og mekanik

Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen åbnede i går DTU’s bud på fremtidens plus-energihus EMBRACE, som deltager i den internationale Solar Decathlon-konkurrence i Frankrig senere på sommeren

Solen skinnede fra en skyfri himmel, og temperaturen strøg op på et godt stykke over 20 grader, da DTU Byg i år indviede universitetets bud på fremtidens energiproducerende bolig, hvor boligens energi skabes af solceller på taget. Det var således som om, at selve solen kastede sine liv- og energigivende stråler over arrangementet.

Studerende fra en række DTU-institutter har hele foråret i samarbejde med byggebranchen arbejdet intens på at udtænke og designe deres bud på en prototype på fremtidens storby-bolig, hvor byboerne kan bo sammen og dele plads og energiudgifter. ”EMBRACE” er et af DTU’s såkaldt Blue Dot studenterprojekter, der er projekter fortrinsvis drevet af studerende fra en række institutter.

I går blev huset så officielt åbnet, og vicedirektør ved DTU Byg, Henrik Stang, og koncerndirektør Marianne Thellersen, som kort fortalte om konceptet bag DTU’s Blue Dot, bød velkommen.

Lektor Christian Rønne, som er projektleder af EMBRACE, redegjorde for tankerne bag EMBRACE, som udtrykkes gennem tre begreber, nemlig Smart, Save og Share. Det handler om at optimere bygningens form og orientering, så den optimerer sin energi-produktion mest muligt, konstruere bygningen i lette materialer, spare på materialer og energi ved hjælp af teknologi samt dele den energi, som huset producerer, ved hjælp af solceller på taget.

Fra såvel den franske ambassadør i Danmark, François Zimerays, som fra Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen var der ros til de studerende for med EMBRACE at styrke innovationen og Danmarks position i det grønne kapløb.

Huset skal nu bygges færdigt, før det skilles ad og fragtes til Versailles i Frankrig, hvor det dyste mod lignende projektet fra 19 øvrige lande. Solar Decathlon-konkurrencens overordnede mål er at fremme forskning, udvikling og viden om bæredygtighed og udnyttelse af solens energi, og DTU Team skal dyste mod teams fra 19 andre universiteter om at designe, udvikle og bygge det mest energivenlige hus, der har solen som primær energikilde.

Se flere billeder fra åbningen her

Se projektets hjemmeside:

www.solardecathlon.dk