Proteiner i blodet sladrer om aftensmaden

Fødevarekvalitet

Proteinerne i blodplasmaet kan være med til at afsløre, hvad vi har spist, og om den kost vi spiser påvirker risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som eksempelvis hjerte-kar-sygdomme. Det peger resultaterne på fra et ph.d.-studie i DTU Fødevareinstituttet.

I et ph.d.-studie i DTU Fødevareinstituttet har Maria Louise Rentsch undersøgt forskelle i proteinsammensætningen hos forsøgspersoner, der har spist måltider med henholdsvis kylling, ørred, opfodret med fiskebaseret foder, og ørred, opfodret med vegetabilsk foder. Ph.d.-studiet er en del af et større projekt, som forskere fra DTU Fødevareinstituttet, Københavns Universitet og virksomheden BioMar A/S har deltaget i.

Resultaterne viser tydelige forskelle i proteinsammensætningen mellem de grupper af forsøgspersoner, der spiste henholdsvis ørred og kylling, men færre forskelle mellem de grupper af forsøgspersoner, der havde spist de to forskelligt opfodrede ørredtyper. Det er et af de første studier, der viser, at proteiner i blodet bliver påvirket af vores kost.