Nye vindmølleprototyper skal testes i Østerild og Høvsøre

Vindenergi Energi

Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der driver de nationale testcentre for store vindmøller i Østerild og Høvsøre, har netop afsluttet udbudsrunden af nye testpladser, der er resultatet af Folketingets beslutning om flere testfaciliteter i Danmark.

I forbindelse med den forestående udvidelse har DTU udbudt fire nye testpladser og genudlejning af en eksisterende standplads i Høvsøre.

Læs også: Nu udvides Østerild og Høvsøre

Virksomheder fra hele verden er kommet med bud på, hvordan de vil udnytte testpladserne, hvor der er tilladelse til at opstille møller på op til 330 meter i Østerild og 200 meter i Høvsøre.

Der har igennem hele udbudsprocessen været en stor interesse, og DTU modtog i alt 11 bud. I den forbindelse udtaler Viceinstitutdirektør på DTU Vindenergi, Peter Hjuler Jensen:

”Alle bud var særdeles kvalificerede og indeholdte relevante og spændende, teknologiske bud på forsknings- og testaktiviteter på centrene, og vi beklager, at vi ikke har kunnet imødekomme alle de kvalificerede ansøgere. Det lover godt for fremtiden og kan være med til at sikre, at Danmark fortsat vil være i fronten på globalt plan, når vi taler om forskning og udvikling af vindteknologien”.

De to nye teststande på Østerild går til Siemens Gamesa Renewable Energy og Envision Energy. De to nye pladser i Høvsøre er gået til GE Renewable Energy og Siemens Gamesa Renewable Energy. Vestas har vundet udbuddet af den eksisterende stand i Høvsøre.

Læs også: Østerild

Om udvidelsen siger Rektor Anders Bjarklev, DTU:
”DTU er stolte over, at vi med gennemførelsen af udbuddet allerede nu kan levere på Folketingets beslutning fra tidligere på året om at udvide de to testcentre i henholdsvis Østerild og Høvsøre, så test og udvikling af den nyeste teknologi på området fortsat sker i Danmark til gavn for industrien og det danske samfund.”

Erhvervsminister Rasmus Jarlov ser også positivt på udvidelsen:
”Jeg er glad for, at det allerede nu står klart, hvilke firmaer der får tildelt de nye pladser, så den konkrete planlægning kan gå i gang. Det er alle partier i Folketinget, der står bag muligheden for at udvide de to testcentre med flere og større testmøller, så vi kan holde fast i den vækst, vindmøllebranchen skaber i Danmark samtidig med, at vi styrker omstillingen til grøn energi.”

Energi-, Forsynings- og Klimaministeren Lars Chr. Lilleholt udtaler:
”Den store interesse for de nye testpladser i Østerild og Høvsøre vidner endnu en gang om Danmarks position som globalt førende inden for udviklings- og demonstrationsprojekter på vindområdet. Derfor er jeg også glad for, at vi med udvidelsen af testcentrene kan honorere den store efterspørgsel og bidrage til teknologiudviklingen, så vi snarest muligt kan opleve udbygning med vindmøller i Danmark uden statslig støtte.”