Defudger is DTU startup of the year 2020

Årets studenter-startup kan afsløre billedmanipulation

Entreprenørskab Innovation og produktudvikling Billedanalyse System- og datasikkerhed
DTU´s pris til årets studenter-startup går til Defudger for deres brug af kunstig intelligens til at afsløre falske fotos og videoer.

En app til at afsløre manipuleret indhold i digitale billeder og video får DTU´s pris som årets studenter-startup i 2020. Appen er udviklet af startuppen Defudger, som i dag er en virksomhed med aktiviteter i Danmark, Tyskland og Ungarn. Defudger er stiftet af ungarske Dominik Mate Kovacs og Zoltan Kovacs, som begge er tidligere bachelorstuderende på DTU, og tidligere CBS-studerende Kristof Szabo.

”Defudger vil gøre noget ved den voksende mængde falsk indhold på internettet, der truer vores demokrati og politiske processer. De er first mover på markedet. De udviser stærk beslutsomhed og en evne til at omgive sig med mennesker, der hjælper dem med at opretholde høj hastighed og kvalitet i deres arbejde. Defudger får prisen som årets startup for en teknologi, der er til gavn for det internationale samfund som helhed,” sagde Marianne Thellersen, koncerndirektør for innovation og entreprenørskab på DTU ved overrækkelsen af prisen og det medfølgende beløb på 25.000 kroner.

Defudgers teknologi er udformet dels som en mobiltelefon-app, der kan optage mistænkeligt indhold, og dels som web-baserede værktøjer til at afsløre eller filtrere manipuleret indhold. Løsningerne kombinerer teknologier som computer-vision, kunstig intelligens og blockchain-teknologi, der gør det muligt at identificere uregelmæssige pixeleringer og farveskift i manipulerede billeder og video.

DTU Skylab funding

Defudger fik i 2019 en donation på 150.000 kroner fra DTU Skylab Funding og blev sidenhen accepteret i Innovation Fund Danmarks Innofounder-program. Finansieringen gjorde det muligt at ansætte den første medarbejder i sommeren 2019, hvorefter Defudger orienterede sig mod det tyske marked. Her søgte holdet om at blive en del af to tyske accelerationsprogrammer, blev accepteret af begge og besluttede sig for at indgå i et 100-dages program i Axel Springer Porche i Berlin.

Defudgers løsninger er blevet testet i samarbejde med førende tyske medievirksomheder som Der Spiegel og den tyske tv-kanal ARD. I dag har Defudger otte ansatte, hvoraf de seks er DTU-studerende.

Uafhængighed

Dominik Mate Kovacs, som i dag er COO i Defudger, ser det som en fordel, at startuppen er en uafhængig virksomhed, så forbrugere og samarbejdspartnere kan have tillid til, at deres produkt er uafhængigt af andre kommercielle interesser.

”Vi er utrolig stolte over at modtage DTU-prisen, og vi er heller ikke i tvivl om, at der internationalt bliver lagt mærke til, at DTU har støttet vores projekt,” siger Dominik Mate Kovacs.

Samlet fakta-kontrol

Defudgers løsning kræver så stor datakraft, at løsningen endnu ikke kan bruges af private forbrugere, men målet er at udvikle en brugerflade, som kan anvendes af alle. Inden for de kommende måneder lægger Defudger sidste hånd på en teknologi, der kan afsløre falske billeder i video. Herefter arbejder de på en teknik til at afsløre manipuleret lyd og på at kombinere alle funktioner i en samlet løsning til fakta-kontrol.