OptoCeutics. Foto: Joachim Rode

Rekordstort antal startups på DTU

Gode rollemodeller og et aktivt økosystem på DTU bidrog til at skabe 87 nye virksomheder i 2018. I 2017 var tallet 60.

Forskere og studerende på DTU etablerede 87 startups i 2018. Det er det højeste antal nye virksomheder, der nogensinde er etableret på DTU i løbet af ét år. De mange startups kommer med nye teknologiske løsninger, der er forankret i et behov i samfundet eller har fokus på at nå FN’s verdensmål.

Løsningerne spænder bredt og byder på nye opfindelser inden for bl.a. digitalisering, sundhedsteknologi og socialt entreprenørskab. Eksempler er OptoCeutics, der håber på at kunne mindske nedbrydningen af hjernen hos patienter med Alzheimers sygdom ved hjælp af lys, NoBriner, der vil gøre afsaltningsanlæg til en miljøvenlig og bæredygtig driftsform, og DrinkSaver, der har udviklet en rund plastikring, som hjælper handicappede med at drikke uden at spilde.

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers er glad for udviklingen:

”Det er rigtig godt, at så mange studerende og ansatte starter egen virksomhed – iværksætterkulturen skal være synlig og central på vores videregående uddannelser. Vi er godt på vej, men det er mit mål, at vi skal have endnu flere til at gå efter drømmen om egen virksomhed. Jeg har en vision om, at vi om ti år har ti nye virksomheder med en omsætning på over én milliard kroner, der er begyndt som start-ups fra vores universiteter og forskningsmiljøer.”

Voksende lyst til at blive iværksætter
Opgørelsen viser, at de studerende stod bag 52 af de nye virksomheder, mens de ansatte stod bag 35. Marianne Thellersen, koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab, siger om væksten i antallet af DTU-startups:

”Vi har nogle gode rollemodeller blandt DTU-forskere og studerende, der viser vej til en succesfuld startup. Nogle af dem er selv erfarne iværksættere, og andre er yngre ildsjæle. Fælles for dem er, at de inspirerer kolleger og medstuderende til at komme i gang med at etablere deres egen startup.”

Aktivt økosystem
Marianne Thellersen mener, at fokus på innovation i undervisningen, tiltrækning af serie-entreprenører samt ikke mindst DTU’s aktive økosystem bidrager til det store antal startups. Økosystemet tæller både små autonome netværk og etablerede spillere som DTU Skylab, det nye forsknings- og uddannelsescenter DTU Entrepreneurship, DTU Science Park samt forskningsprojekter som Open Entrepreneurship, der fungerer som brobygger mellem industrien og den akademiske verden.

Det vidt forgrenede økosystem hjælper bl.a. iværksætterne med at skabe et marked for deres nye teknologier. Desuden får de hjælp til at skabe stærke team og promovere deres opfindelser gennem konkurrencer som Venture Cup og Danish Tech Challenge.

Voksende ambitionsniveau
Medarbejdernes startups deler sig især i to store kategorier; sundhed og hardware. Et eksempel er startuppen Polarize, der sigter mod at forbedre kræftdiagnostik gennem forbedring af MR-scanning. Mange af medarbejdernes virksomheder ligger i naturlig forlængelse af DTU’s satsninger inden for bl.a. sundhedsteknologi, og ofte drives de i et stærkt samarbejde med læger, patienter eller organisationer i samfundet.

De studenterskabte startups fokuserer mere på digitale løsninger, services som salg af produkter samt hardware, som indeholder væsentlige elementer af elektronik, software, kemi eller biologi. Et eksempel er Berring Data Collective, der arbejder på at sikre bedre oceanografiske data, der skal forbedre modeller og forudsigelser for det marine miljø.

Fælles for de nye studenter-virksomheder er, at ambitionsniveauet er stigende, mener Marianne Thellersen:

”Der er rigtig mange seriøse team, som udviser en modenhed, der ligger langt over, hvad jeg ville forvente af folk i begyndelsen af 20’erne. Deres projekter er tit meget ambitiøse og kræver faktisk mange års brancheerfaring og virkelig solid funding for at lykkes. Derfor er det en stor del af vores mission at få lavet forbindelser til de rette folk – og det sker typisk gennem vores netværk af aktører i økosystemet.”