Jordnøddeallergi skal behandles forskelligt

Mikro- og nanoteknologi Ernæring og kostvaner
Allergikere, der ikke kan tåle jordnødder, reagerer på vidt forskellige måder. Derfor kan skræddersyet immunterapi blive fremtidens behandling.

Overfølsomhed over for jordnødder kan være livsfarlig, men i fremtiden vil det være muligt at behandle denne type allergi med individuelt tilpasset immunterapi.

Det forudser et hold forskere fra DTU Nanotech, der sammen med kolleger fra DTU Fødevareinstituttet, DTU Systembiologi, Medical University of Vienna og University of Toronto har undersøgt, hvordan patienter reagerer på jordnødder. De fandt, at patienter med jordnøddeallergi reagerer meget specifikt, men forskelligt fra hinanden. De fandt også, at reaktionsmønstret for den enkelte patient er stabilt over mange år.

Forskningsprojektet tyder på, at fremtidens immunterapi til behandling af patienter med jordnøddeallergi muligvis skal tilpasses den enkelte patient for at give den største sikkerhed og samtidig størst mulig effekt.

Fødevareallergi er en utilsigtet reaktion på ellers uskadelige fødevareproteiner, vi spiser, og kan i værste tilfælde føre til døden. Selv bittesmå mængder af f.eks. jordnødder kan udløse voldsomme reaktioner. En måde at behandle allergi på er ved immunterapi – i dette tilfælde mod jordnødder.

Protein-chip

Immunterapi rettes altid mod ’noget’- typisk et eller flere proteiner i den fødevare, der giver allergien. Spørgsmålet er, hvilke proteiner og hvilke dele af proteinerne, der udløser reaktionen. En måde at belyse det spørgsmål på er at klippe proteinerne i meget små stykker og observere, hvilket stykke af proteinerne patienter reagerer mod.

Foto: DTU Nanotech

Zoom-in of spots with different short proteins. The two spots shown contain two different short proteins. Antibodies from the patient (red) bind to some short proteins (exemplified by the left spot) but not to others (exemplified by the right spot).

”I dette projekt har vi brugt en såkaldt ’protein-chip’. Det er et stykke glas med millioner af spots, hvor hver spot indeholder et bestemt stykke af et protein. Med en enkelt blodprøve fra patienten og en protein-chip kan reaktioner mod alle jordnøddeproteiner undersøges på en gang,” fortæller Martin Dufva fra DTU Nanotech.

Da det er tilstrækkeligt med 23.000 spots per patient for at teste for jordnøddeallergi, forestiller forskerne sig, at det i fremtiden vil være muligt at lave en chip, der kan undersøge for mange typer af allergi på en gang.

Skræddersyet immunterapi

Forskningsforsøget viste helt epokegørende, at mennesker danner et unikt reaktionsmønster, når de udvikler jordnøddeallergi.

”Det er nyt, at vi nu har konstateret, at patienterne reagerer meget forskelligt og retter deres antistof mod forskellige dele af proteinet. Ligeledes er det nyt, at selv om patienterne reagerer mod samme del af proteinet, så er reaktionen mod disse dele af proteinet også individuel ved at deres antistof binder meget forskelligt. Alt dette kan have store betydninger for det fremtidige design af immunterapi.

Resultaterne af undersøgelsen giver anledning til fremover at tænke i personaliserede behandlingsmetoder, det, som kaldes precision medicine,” fortæller Katrine Lindholm Bøgh fra DTU Fødevareinstituttet.