Foto: Colourbox

Sunde fiskeolieberigede fødevarer - uden smag af fisk

Ernæring og kostvaner Fisk og skaldyr Fødevarekvalitet Fødevareteknologi

Industri og forbrugere er for alvor begyndt at interessere sig for fødevarer beriget med omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie. Det er dog en udfordring, at fedtsyrerne kan harskne og give en ubehagelig afsmag i fødevaren. Anna Frisenfeldt Horn fra DTU Fødevareinstituttet har i sit ph.d.-projekt forsket i faktorer med betydning for harskningen.

Anna Frisenfeldt Horns ph.d.-projekt er en fortsættelse af DTU Fødevareinstituttets forskning inden for tilsætning af omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie til fødevarer. Omega-3 fedtsyrerne har stor sundhedsværdi og bidrager blandt andet til at forebygge udvikling af hjerte-karsygdomme, kan virke blodtrykssænkende og reducere fedtindholdet i blodet.

Følsomme fedtsyrer

Det er en stor udfordring at berige fødevarer med de sunde omega-3 fedtsyrer fra fiskeolie, fordi de umættede fedtsyrer er meget følsomme over for harskning under både produktion og lagring.

En mulig løsning på problemet er at inkorporere og beskytte fedtsyrerne i en olie-i-vand emulsion, hvor olien er som dråber i vand. For at oliedråberne skal forblive intakte og ikke flyde sammen med vandet, lægger man en barriere, en såkaldt emulgator, omkring oliedråberne. Den barriere, som emulgatoren udgør overfor omgivelserne, kan beskytte fedtsyrerne i harskningsprocessen.

For at øge den eksisterende viden om harskning af fiskeolie i emulsioner undersøgte Anna Frisenfeldt Horn, hvilken effekt ingredienser og produktionsbetingelser har for harskning i emulsioner

Læs hele historien fra DTU Fødevareinstituttet her