Kristoffer Almdal (i midten) og Ture Kindt-Larsen (t.v.) Foto: Tom Jersø / ATV

Elastyrenprisen 2012 deles mellem DTU-forsker og endagskontaktlinsens opfinder

Nanopartikler Mikro- og nanoteknologi

Den Danske Polymerpris – ATV | Elastyrenprisen går i 2012 til to markante personer inden for kemisk forskning og anvendelse af dens resultater. Prismodtagerne er professor ved DTU Nanotech Kristoffer Almdal og konsulent, forhenværende teknisk direktør i Chempilots a/s, Ture Kindt-Larsen.

På Akademiet for de Tekniske Videnskabers (AVT) årsmøde den 19. april overrakte priskomiteens formand, professor ved Kemisk Institut på Aarhus Universitet og direktør for iNANO, Niels Christian Nielsen, diplom og 50.000 kroner til hver af de to modtagere, skriver ATV i en pressemeddelelse.

Professor Kristoffer Almdal, DTU Nanotech, har publiceret et stort antal videnskabelige artikler og er en fremtrædende forsker og forskningsleder inden for dansk polymervidenskab.

Han er medforfatter til 139 publikationer i internationalt anerkendte tidsskrifter, og Kristoffer Almdals arbejde bliver anvendt på det medicinske område inden for bl.a. avancerede hudklæbere, nanosensorer og medicinske implantater. Han er endvidere kendt som en stærk inspirator for studerende og forskere, i første omgang på Risø, og efter fusionen mellem Risø og DTU i 2008 som professor ved DTU Nanotech.

Kristoffer Almdal deler prisen med Ture Kindt-Larsen der gennem mange år har udført et banebrydende arbejde med udvikling af produkter på basis af forskning inden for polymerteknologi. Han har blandt andet været med til at opfinde og udvikle de første bløde engangskontaktlinser og senere de første endagslinser. I alt har Ture Kindt-Larsen registreret 67 patenter og har en enestående karriere i udviklingsfirmaer inden for forskning og udvikling af polymerer til medicinsk anvendelse.

Pris for nytænkning og markante resultater

Den Danske Polymerpris – ATV | Elastyrenprisen er indstiftet for at fremme nytænkning og markante resultater inden for kemisk forskning og udvikling. Prisen er indstiftet efter ønske af afdøde medlem af ATV, civilingeniør Torbjørn Grenness. ATV’s Akademiråd uddeler prisen efter indstilling fra en komité af eksperter inden for polymerteknologi.