Danstar launching Dragonfly
Danstar team 2020

DTU-studerendes raket når europæisk stjernehimmel

Rumteknologi og instrumenter Innovation og produktudvikling Entreprenørskab

Studenterprojektet Danstar gennemførte en succesfuld affyring af den første studenterbyggede dobbelt-brændstof-raket på det europæiske kontinent.

Der var vindstille, grå skyer og tilbageholdt åndedræt, da studenterorganisationen Danstar skulle sende raketten Dragonfly - og fire års arbejde - afsted mod himlen over Portugal den 24. oktober. ”Gør klar til affyring”, lød det skrattende i høretelefonerne, da de studerende i kontroltårnet talte ned fra ti. Første gang blev en fuser. Men på rekordtid lykkedes det teamet at rette en teknisk fejl og være klar til en ny affyringstid, som holdet fik bevilget en time senere. Og så lykkedes det.

”Det var fantastisk, da den røg gennem skyerne i andet forsøg. Det er svært at sætte ord på, hvor stort det er for hele holdet. Det er en raket bygget på studenterinnovation i den fase af rumteknologi, som hedder New Space, hvor vi udnytter teknologier, som allerede er på markedet, som f.eks. et gps-modul, og har udviklet en ny motor. Så vi er meget stolte over, at det er lykkedes,” siger Rasmus Arnt Pedersen, formand for Danstar og kandidatstuderende på DTU.

Europas første

Ud over at Danstar-teamet er de første studerende i Europa, som har været i stand til at konstruere en såkaldt bi-liqiud-raket med dobbelt brændstoftilførsel, så mener Rasmus Arnt Pedersen, at det bidrager med stor værdi til det miljø for opsendelsesteknologi, som er vokset frem i Danmark siden stiftelsen af amatør-spaceprogrammet Copenhagen Suborbitals i 2008.

"Rummet er kommet for at blive. Men på trods af det er opsendelsesteknologi ikke noget, man bliver undervist i i Danmark. Det eneste sted, man kan få den ekspertise og hands on, er i Danstar."
Rasmus Arnt Pedersen, kandidatstuderende

”Rummet er ligesom kommet for at blive. Men på trods af det er opsendelsesteknologi ikke noget, man bliver undervist i i Danmark. Det eneste sted, man kan få den ekspertise og hands on, er i Danstar. En studerende, der har været med til at bygge en raket, vil være godt stillet til at tage ud i virksomheder og løse virkelighedsnære problemer inden for mange forskellige discipliner, blandt andet fluid mekanik,” siger Rasmus Arnt Pedersen.

Raket-transport på et ton

Forud for affyringen af raketten havde det 40 mand store hold brugt måneder på at planlægge deres tur. Ud over flyrejser til Portugal var der indhentet godkendelser til, at raketten nogle dage før blev lagt i de studerendes egne, specialdesignede transportkasser og fragtet til Portugal i en stor varevogn. Raket, specialværktøj og affyringsrampe havde en samlet vægt på lige under et ton.

Danstar er den første studenterforening i Danmark, der har designet, udviklet og testet sin egen raket, raketmotor og affyringsrampe. Udviklingsarbejdet er gennem flere år foregået i DTU Skylab, og det overordnede mål med projektet var at stille op i konkurrencen Spaceport America Cup i New Mexico, USA, i 2020. Men da det ikke kunne lade sig gøre på grund af corona-pandemien, kontaktede Danstar generaldirektør Jan Wörner i den europæiske rumfartsorganisation ESA, som skabte kontakt til det portugisiske PT Space. PT Space tog derefter initiativ til at få oprettet en EU-raketkonkurrence med input fra Danstar, Propulse NTNU i Norge og Jacob Skov Larsen fra Copenhagen Suborbitals.

Det lykkedes at få de nødvendige godkendelser af sikkerhedsforholdene og arrangementet, som blev placeret i byen Montargil i Ponte de Sor i Midtportugal. Danstars affyringsrampe, som fire ud af de seks hold ville gennemføre deres opsendelse fra, skulle stå på en mark uden for byen, hvor der ikke var nærliggende bebyggelser. En teknisk jury med folk fra industrien vurderede sikkerheden forud for affyringen.

3D-printet i stål

Mere end 100 studerende fordelt på seks teams deltog i konkurrencen. Danstar fra DTU stillede som det eneste hold med deres egen bi-liquid-raket, som er den teknisk mest avancerede konstruktion. Raketmotoren er designet af Rasmus Arnt Pedersen og to andre kandidatstuderende på DTU Mekanik og er sidenhen 3D-printet i stål på Teknologisk Institut. Raketten i sin helhed er designet af det 40 mand store hold.

Efter affyringen i Montargil nåede Danstars raket en højde på 2,2 kilometer. Ved en fejl blev hovedfaldskærmen trukket ud i 450 meters højde, da bremsefaldskærmen blev udløst. Den foldede sig aldrig rigtigt ud, og det førte til, at rakettens elektronik blev knust, da den ramte jorden.

Alle seks hold fik ved konkurrencen en præmie for deres opsendelse af raketter. Danstar arbejder efter konkurrencen videre med projektet og indkøber nye dele til en kommende raketmodel. Målet er at deltage i konkurrencen igen i 2021 og sætte verdensrekord for studenter-bi-liquid-raketter ved at flyve op til ni kilometer.