Foto: Trine Berg, Berg Film

”Man skal vise at man er et menneske”

Medicin og medicoteknik
Henrik Bechmann fik prisen som Årets underviser 2021 for sin ekstraordinære evne til at gøre undervisningen varieret og spændende - og for sin vilje til at gå langt ud over det forventede for at hjælpe de studerende. Selv mener han, at den personlige relation er noget af det vigtigste.

”Hvorfor lige mig? Der er så mange dygtige undervisere på DTU.”

Henrik Bechmann er mildt overrasket over at have fået prisen som Årets Underviser 2021. Det er jo uretfærdigt over for alle de andre, mener han. Men så kommer han til at tænke på en historie om en golfspiller, som, da han skyder kuglen i hul, får følgende kommentar fra en journalist: ’Det var et fantastisk heldigt slag’, hvortil han tørt bemærker: ’Jeg har erfaret, at jo mere jeg spiller, jo mere heldig bliver jeg også’.

Henrik Bechmann er en garvet underviser og studieleder på diplomingeniørretningen Sundhedsteknologi. Han blev ansat på Ingeniørhøjskolen i København i 2010 og fulgte med, da skolen fusionerede med DTU. Og han har kørt kurset Medikoteknik 1 efter nogenlunde de samme metoder alle årene.

Men så kom 2020, alle blev sendt hjem på grund af corona, og nu var klasserummets rutiner pludselig ikke gode nok. Henrik indså, at der blandt andet var brug for flere forklarende videoer, som de studerende kunne se inden lektionerne.

”Jeg var lidt bekymret for, om jeg kunne gøre det godt nok. Jeg er jo ikke uddannet til at producere videoer og stiller normalt ret høje krav til mig selv. Men jeg indså efterhånden, at det ikke nødvendigvis skulle være perfekt,” siger han.

Spørgsmål frem for forelæsninger

I videoerne serverer Henrik selvfølgelig teorien så kort og klart som muligt. Men ellers kan han bedst lide at undervise ved hjælp af spørgsmål. De studerende skal selv tænke over et problem, før de får serveret svaret. Jo mere man har tænkt med selv, jo bedre kan man huske det bagefter, er hans erfaring. Derfor går han også ind for, at de skal øve sig på at forklare tingene for hinanden.

”Da jeg i sin tid gik på DTU og tog de tilsvarende kurser, oplevede jeg, at man kunne komme igennem, hvis bare man kunne regne opgaverne til eksamen; man behøvede ikke forstå dem. Derfor har jeg nu fokus på, at de studerende får en grundlæggende forståelse af principperne, og det gør de blandt andet ved at skulle forklare dem for hinanden. Og jeg praktiserer mundtlig i stedet for skriftlig eksamen,” siger han.

Variation og relationer

En af de ting, de studerende fremhæver, er Henrik Bechmanns evne til at variere undervisningen.

“Henrik er en af de undervisere, der formår at gøre undervisningen mere spændende ved at bruge flere forskellige typer af materialer til undervisningen. Han fik brugt alt fra normal tavleundervisning og PowerPoint-præsentationer til quiz-programmet Socrative, YouTube-videoer og hans egne videoer,” skriver en af dem.

Selv har han svært ved at se, at det skulle være noget særligt. ”Jeg har jo fået inspirationen til de forskellige redskaber fra andre,” siger han beskedent.

Til gengæld vedkender han sig viljen til at gå ud over det forventede. To dage før en eksamen skrev nogle studerende til ham, at de havde svært ved at forstå et specifikt emne. Og straks gav han sig til at producere en video, som satte det hele på plads for dem.

”De studerende er det vigtigste for mig. Det er min primære opgave at sørge for, at de får en god tid på DTU og bagefter kan komme ud og løse nogle opgaver. Hvis en af dem har et problem, så vil jeg altid prioritere det frem for andre opgaver,” siger han og fortsætter:

”Min forberedelse til undervisningen kommer også før møder og andre ting. Der hvor jeg selv lærte mest i min studietid, var hos de undervisere, som jeg fik et tættere forhold til. Det betød noget, at man kendte dem, og de kendte en. Den personlige relation har stor betydning. Man skal vise, at man er et menneske. De studerende har godt af at se, at underviseren også kan lave fejl og tør indrømme det.”