Hurtigere diagnostik skal sikre europæerne rent drikkevand

Hav- og dambrug Fødevarekvalitet Fødevaresikkerhed

Selv om de fleste europæiske lande har noget af det sikreste drikkevand i verden, er forurenet drikkevand stadig årsag til sygdomsudbrud. Et nyt europæisk projekt – Aquavalens – har fået 67 millioner kroner fra EU til at udvikle og implementere billigere og hurtigere metoder til at påvise sygdomsfremkaldende organismer i drikkevand, inden de gør mennesker syge. DTU Fødevareinstituttet og DTU Miljø er partnere i projektet, som bliver ledet af East Anglia Universitetet i Storbritannien.

Hvert år bliver cirka 330.000 mennesker syge af forurenet drikkevand, viser tal fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO. Drikkevandet kan være forurenet med for eksempel e-coli eller norovirus. Fra 2000 til 2007 var der 354 rapporterede vandoverførte sygdomsudbrud i 14 lande. Symptomerne er diarre, opkastmavesmerter, hovedpine og feber.

Hurtigere påvisning giver færre syge

Et nyt EU-forskningsprojekt skal udvikle og implementere billigere og hurtigere metoder til at diagnosticere virus, parasitter og bakterier i vand, før de gør mennesker syge. DTU Fødevareinstituttet og DTU Miljø er de danske universitetspartnere i projektet kaldet Aquavalens.

Læs hele nyheden fra DTU Fødevareinstituttet