Foto: Mikal Schlosser

Her er fremtidens europæiske ingeniøruddannelse

I et nyt europæisk uddannelsessamarbejde vil ingeniører blive uddannet til at løse nogle af samfundets store udfordringer ud fra et holistisk perspektiv.

En alliance af førende europæiske teknologiske universiteter har netop lanceret et nyt uddannelsessamarbejde. Målet er at uddanne fremtidens ingeniører, der ikke kun får en dybdegående teknisk viden, men også en entreprenørmæssig forståelse og et holistisk perspektiv, der kan hjælpe til at løse nogle af samfundets store udfordringer inden for bl.a. fødevarer, energi, sundhed og klima.

Initiativet til ’EuroTeQ Engineering Campus’ kommer fra EuroTech Universities Alliance samt Taltech i Tallinn og Czech Technical University i Prag, og det bliver finansieret af EU med cirka fem millioner euro over de næste tre år.

Ingeniøruddannelsen er ikke forbeholdt studerende fra partneruniversiteterne i EuroTech Universities Alliance, men er også for ingeniører, der arbejder i erhvervslivet – også dem, der ikke har en akademisk grad, men som kan byde ind med løsninger inden for f.eks. kommunikation. Samarbejdet involverer store erhvervsvirksomheder som bl.a. Grundfos, Total og BMW samt interesseorganisationer som IDA, Fonden for Entreprenørskab, og Lyngby-Taarbæk Vidensby.

”DTU er stolt af at være med i projektet. Med initiativet ’EuroTeQ Engineering University’ har vi lanceret en meget ambitiøs plan, der vil løfte det europæiske samarbejde omkring vores tekniske uddannelser,” siger DTU’s uddannelsesdekan Philip Binning.

”Vi vil sikre, at 50 procent af vores studerende – enten fysisk eller virtuelt – vil kunne indgå i EuroTeQ-samarbejdet. Dermed vil vi ikke alene være med til at skabe en førende europæisk campus på tværs af vores alliance, men også fremme samarbejdet mellem vores uddannelser, så vi sammen kan løse samfundets store udfordringer på tværs af vore landes grænser.”

Det er den franske præsident Emmanuel Macron, der har banet vejen for det europæiske universitetsinitiativ. Formålet er over de næste år at etablere europæiske universitetsalliancer, der vil gøre de europæiske universiteter endnu stærkere i den hårde konkurrence med USA og Asien.