Foto: Jakob Boserup

Bakterieforsker modtager årslegat på 5 mio. kroner

Bioteknologi og biokemi Bakterier og mikroorganismer Gener og genomer

Professor Lone Gram forsker i bakteriers økologi og fysiologi med fokus på at finde de egenskaber hos bakterierne, som kan være til gavn for mennesker. Det kan være bakteriernes produktion af antibiotiske stoffer eller andre medicinsk relevante stoffer eller enzymer og andre biokemikalier. Forskningen tager bl.a. udgangspunkt i professorens unikke bakteriesamling, som blev indsamlet under det store videnskabelige havtogt Galathea3 i 2006-07. Over 2.000 forskellige bakteriestammer blev hentet op af havet og er siden blevet dyrket og analyseret i laboratorierne af Lone Grams forskergruppe.

Afslører bakteriers kæmpe potentiale

Siden genomsekventering er blevet en mulighed udforsker Lone Gram og forskergruppen de lovende bakterier fra Galathea-ekspeditionen for at se, hvad deres DNA kan afsløre. Resultaterne er spændende:

”Nogle af bakterierne ser ud til at have et kæmpe genetisk potentiale for at producere bioaktive stoffer. Potentialet er op til fire gange så stort, som det antal stoffer vi har fundet i laboratoriet,” siger Lone Gram, der nu sammen med sin gruppe på i alt 11 forskere – og med årslegatet i ryggen – kan fokusere på at udfolde disse lovende bakteriers potentiale.

Har udforsket bakteriers kommunikation

Den 55-årige forsker har gennem hele sin karriere udforsket bakterier og har gennem flere ophold i udlandet – bl.a. som gæsteforsker på Havard Medical School i Boston, USA, og University of New South Wales i Sydney, Australien – også arbejdet med bakteriers kommunikation og interaktion.

Selvom Lone Gram siden 1985 som nyuddannet levnedsmiddelkandidat er mødt ind på arbejde på DTU Lyngby Campus, så var DTU i starten slet ikke hendes arbejdsgiver, men derimod Fiskeriministeriets Forsøgslaboratorium, der dengang lå på DTU-matriklen. Efterfølgende har fusioner og omorganiseringer resulteret i, at Lone Gram i perioder har kunnet skrive både Danmarks Fiskeriundersøgelser, DTU Aqua og DTU Fødevareinstituttet på visitkortet.

Professoren er desuden i dag formand for Det Frie Forskningsråd|Natur og Univers.

Blå bog

Lone Gram er født 10. august 1960.

2018: Udnævnt til Ridder af Dannebrogordenen
2013:
Medlem af Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers, næstformand i 2014
og formand siden 2015
2013: Professor ved DTU Systembiologi
2010: Professor ved DTU Fødevareinstituttet
2009: Gæsteforsker ved Havard Medical School i Boston
2008: Modtager forskningspris fra Fritz Kaufmanns Mindefond samt Tagea Brandts Rejselegat
2006-07: Galathea3 forskningstogt
2007: Forskningsprofessor ved DTU Aqua og DTU Systembiologi
2000: Forskningsrådsprofessor ved Danmarks Fiskeriundersøgelser
1994-99: Tre ophold på som gæsteforsker på University of New South Wales, Australien.
1993: Seniorforsker ved Danmarks Fiskeriundersøgelser
1988: Forsker ved Fiskeriministeriets Forsøgslaboratorium
1989: Lic.agro. (ph.d.) i mikrobiologi
1985: Kandidat i levnedsmiddelvidenskab (cand.brom.) fra Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole