Photo: Colourbox.com

Alternativ til phthalater på vej

Fødevaresikkerhed Fødevareteknologi Sundhed og sygdomme Fødevarer, fisk og landbrug

De sundhedsskadelige phthalater, der blev brugt som blødgørere i for eksempel plastlegetøj og fødevareemballager, bliver måske skiftet ud med en plastikblødgører produceret på basis af solsikkeolie. DTU Fødevareinstituttet har deltaget i et netop afsluttet projekt, hvor en konkurrencedygtig miljøvenlig plastblødgører er udviklet som alternativ til phthalater.

Det er lykkes at udvikle en proces, der gør det muligt at udnytte solsikkeolie til produktion af en sikker og miljøvenlig plastblødgører. Det viser et projekt, som DTU Fødevareinstituttet har deltaget i.

Billig blødgører baseret på solsikkeolie

Produktet er baseret på solsikkeolie og skal kunne erstatte både phthalater og en anden plastikblødgører baseret på olie af castorbønnen. Sidstnævnte er uskadelig, men dyr at producere.

Blødgøreren baseret på solsikkeolie kan produceres i større skala, og med den nyudviklede proces kan man tilbyde industrien et reelt alternativ til brug for blødgøring af plastik. Der er typisk brug for plastikblødgørere i produkter som vinylgulve, tandbørster, legetøj, medicinsk udstyr og fødevareemballager.

Sikkert produkt til plastikblødgører

DTU Fødevareinstituttet deltog i det netop afsluttede projekt for sideløbende med procesudviklingen at undersøge for eventuelle uønskede effekter i plastblødgøreren, der kunne stoppe den videre udvikling af produktet.

Ved hjælp af udvalgte computer-, celle- og dyremodeller undersøgte instituttet den nye blødgører for skadelige egenskaber. Resultaterne peger entydigt på, at det nye produkt har en høj sikkerhedsprofil på linje med produktet af castorolie samtidig med, at den har de samme egenskaber i forhold til blødgøring og holdbarhed.

Projektet modtog diplom for projektgennemførelsen

Projektet var et samarbejdsprojekt mellem DTU Fødevareinstituttet, DTU Kemi, DuPont Nutrition Biosciences ApS, AU-Molekylærbiologisk Institut og havde et budget på 15 millioner kroner, hvoraf de 8 millioner er en investering fra Højteknologifonden. Projektet løb fra 2009-2013. Ved Højteknologifondens Netværksdag 2013 fik deltagerne i projektet overrakt et diplom for projektgennemførelsen.

Der er indleveret to patentansøgninger vedrørende de teknologier, som projektet har udviklet.  Sideløbende arbejder projektdeltagerne på at løse de sidste udfordringer i produktionsprocessen.

Se en beskrivelse af projektet på Højteknologifondens website.