VentureCup 2015

DTU-team vinder kategori i VentureCup 2015

Skibe og off-shore-konstruktioner Entreprenørskab Miljø og forurening
Teamet EDS, Ecological Disposal Systems, har vundet kategorien Cleantech & Environment i VentureCup’s årlige konkurrence StartUp Competition, og som vinder går holdet videre sammen med de andre vindere til University Startup World Cup som afholdes i København i midten af september.

En teknologi som beskytter havmiljøet
Vinderteamet EDS har en løsning som kan afhjælpe de forureningsproblemer, som dredging-industrien står overfor når man skiller sig af med overskydende materiale ved at tømme det ud i havet. I forbindelse med offshore konstruktioner står man nemlig ofte med en stor mængde af f.eks. overskydende bundmateriale som skal fjernes, materiale som mudder, sand mm som traditionelt dumpes andre steder i havet. Løsningen som EDS, Ecological Disposal Systems, kommer med vil sikre at materialet ikke spredes i havmiljøet, men i stedet for kan genbruges til f.eks. fundamenter.

”Vi har arbejdet hårdt på at tilpasse teknologien til markedet,” fortæller Ana fra EDS-teamet. ”Nu afventer vi så en godkendelse af metoden fra miljømyndighederne, og når vi så har den kan vi gå videre med samarbejdet med de firmaer som allerede har vist interesse for vores løsning”. Det kan tage fra et halvt til et helt år at få den endelige godkendelse, men allerede til efteråret skal teamet deltage i University Startup World Cup.

Tydeligt DTU – spor i konkurrencedeltagelsen
I alt seks hold studerende fra DTU stillede op i finalen til VentureCups StartUp Competition: Udover EDS stillede holdene U.Prev og Backup op i kategorien Life Science & MedTech, GPC Photonics og Bifrost stillede op i Product & Technology og Picasso by Social Health i kategorien Social Entrepreneurship. De fem første teams stammer alle fra kurset Innovation & Product Development som Thomas J. Howard afholder hvert år på DTU Mekanik. På kurset arbejder de forskellige teams med at tilpasse teknologiløsninger til konkrete behov i markedet, og på den måde kommer de til at danne grundlag for nye virksomheder.

Konkurrencen StartUp Competition afholdes hvert år af VentureCup, og det er en landsdækkende konkurrence for hold af universitetsstuderende som er i gang med at starte egen virksomhed. I år deltog 18 hold, heraf 6 fra DTU. De forskellige teams konkurrerer hvert år om at blive bedst indenfor 6 forskellige kategorier, nemlig Cleantech & Environment, Life Science & MedTech, Mobile & Web, Services, Product & Technology og Social Entrepreneurship. Vinderen i hver kategori modtager 25.000 kr., og det hold der har det mest lovende projekt i hele konkurrencen modtager en pris på 225.000 kr. til starthjælp til virksomheden. I år var den overordnede vinder YoooWe fra CBS.

VentureCup 2015