Foto: Colourbox

Tag turen fra Big Bang til Jordens Indre

Rumforskning Geologi Jordobservation

DTU Space er en del af rumforskningens verdenselite. Nu fremviser instituttet sit arbejde i en udstilling og fem foredrag på DTU’s bibliotek.

Vidste du, at lille Danmark er en stor rumfartsnation? Selvom vi selv kun har en enkelt Ørsted-satellit i kredsløb, leverer danske forskere måleudstyr i verdensklasse til en række NASA- og ESA-missioner. Nogle af de klogeste rumforskere i Danmark sidder på DTU Space, og frem til 1. marts deler de ud af deres viden i en udstilling på DTU’s bibliotek.

Udstillingen hedder ’Fra Big Bang til Jordens Indre’, og det er første gang instituttet har præsenteret så meget viden samlet på et sted. Du kan blandt andet se et spejl magen til det der befinder sig på Planck-satellitten 1,5 mio. kilometer fra Jorden, opleve real time-data fra en geomagnetisk målestation i Grønland og blive klogere på neutron-stjerner og sorte huller gennem røntgen-astronomien.

Forskerforedag i det nye bibliotek

Udstillingen er den første i det ombyggede bibliotek og bruger både det nye udstillingsplateau og storskærmsscenen. Her vil en forsker fra DTU Space hver fredag give et kvarters ’Science talk’ om et emne, der forskes i lige nu. For eksempel kan du den 15. februar høre Carol Anne Oxborrow fortælle om Planck-missionen, der skal lære os mere om Big Bang og universets begyndelse. ’Science talks’ er klokken 12.15 hver fredag til og med 1. marts.

Se programmet for ’science talks’ nederst på siden.

’Science talks’

4. februar 2013
Kl. 12.00-12.15 "Welcome" v. Kristian Pedersen / Direktør for DTU Space
Kl. 12.15-12.30 "A magnetic journey from outer space to the centre of the Earth"  v. Nils Olsen / DTU Space