Foto: Thomas Hjort Jensen

Fremtidens ingeniører har lært at tænke i bæredygtighed

Vores klode står over for en række store udfordringer, som er skabt af mennesker, og som skal løses af mennesker. Nogle af de mennesker vil sandsynligvis være ingeniører fra DTU.

I år modtog DTU 7.402 ansøgninger fra unge, der ønskede at blive optaget på en af vores uddannelser. 2.386 af dem er netop startet, og om nogle år vil hovedparten have bestået en ingeniøreksamen og i deres fremtidige job vil de være med til at gøre en forskel i samfundet. Som en vigtig del af uddannelsen bliver hver eneste i stand til at forholde sig til bæredygtighed.

Bæredygtighed er allerede et grundelement på alle DTU’s studieretninger. Det bliver yderligere formaliseret i år ved at indføre et charter, som betyder, at de studerende skal forholde sig til bæredygtigheden i alle de projektopgaver og produkter, de arbejder med. DTU´s studerende vil opleve, at den viden, de tilegner sig på studiet, giver nye muligheder for at handle og tage aktivt del i den grønne omstilling.

Det er tydeligere end nogensinde, at der er brug for nye løsninger inden for områder som velfærd, sundhed, energi og miljø, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling.

Tænker på næste generation

DTU har en ambition om at tilbyde Europas bedste ingeniøruddannelse. Et element i dette er, at vores studerende lærer at forholde sig til og arbejde med bæredygtige teknologier til gavn for mennesker og samfund.

"Det er tydeligere end nogensinde, at der er brug for nye løsninger, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling."
Lars Christoffersen

Vores indsats for bæredygtighed bunder i ønsket om at imødekomme nuværende menneskelige behov uden at bringe fremtidige generationers mulighed for behovsopfyldelse i fare. Det er et stort, men nødvendigt ansvar, som vi ønsker at inspirere alle studerende og færdiguddannede ingeniører til at føle over for samfundet.

Det sker blandt andet ved, at vi hvert år sætter fokus på bæredygtighed, miljø og klimateknologi på alle uddannelsesretninger gennem initiativet Grøn Dyst. Her har de studerende en enestående mulighed for at præsentere et grønt projekt, som er indgået i undervisningen, og dyste om at have det bedste bæredygtige projekt.

DTU har også en række tværfaglige studenterprojekter kaldet Blue Dot Projects, der omsætter teoretisk viden til praksis. De studerende kan blandt andet arbejde med økobilen, som kan køre hvad der svarer til over 429 kilometer på literen, et bæredygtigt bryghus, robotter eller syntetisk biologi som løsning inden for energi, miljø, fødevarer og medicin.

Et levende laboratorium

Jeg oplever, at mange unge mennesker ønsker at bidrage til, at verden bliver et bedre sted og ønsker at være en del af et fællesskab, som aktivt tager stilling til bæredygtighed både i uddannelse, forskning og i den måde vi bygger og indretter universitetet på. Derfor har vi også campusser, der fungerer som levende laboratorier for bæredygtighed og bæredygtig adfærd.

Alle nye studerende vil automatisk blive en del af dette ”Living lab”, som har fokus på biodiversitet, menneskelig mangfoldighed, affaldssortering, genanvendelse, anvendelse af grøn energi og udnyttelse af data fra forbrug af ressourcer.

Så til alle vores nye studerende: Velkommen til et universitet, der tænker i bæredygtighed for kloden og fremtidige generationer.