Photo: Colourbox

Studerende dyster i syntetisk biologi

Bioteknologi og biokemi Syntetisk biologi Mikro- og nanoteknologi Matematik

Selvom studerende bag DTU Biobuilders deltager i en global biotek-konkurrence, kan studerende fra andre uddannelsesretninger også være med.

DTU Biobuilders handler om syntetisk biologi, om livets mindste byggeklodser og om de muligheder, som genmanipulation giver for at løse fremtidens udfordringer inden for bl.a. energi, miljø, fødevarer og medicin. Projektet starter hvert år i foråret og kulminerer i efteråret med deltagelse i den globale iGEM-konkurrence, der finder sted i Boston, hvor 280 hold studerende fra en lang række af verdens førende universiteter dyster i 13 kategorier inden for syntetisk biologi.

Lektor på DTU Systembiologi Christopher Workman er leder af projektet, der har ført til guldmedaljer i iGEM-konkurrencen hvert eneste år, siden DTU i 2009 stillede med et hold første gang. Først nu er det blevet ophøjet til et såkaldt Blue Dot-projekt, som er DTU's studenterdrevne projekter, der løber på tværs af uddannelser, semestre og institutter. Blue Dot-projekter skal resultere i bæredygtige løsninger og er meget krævende for deltagerne, fordi de foregår parallelt med den normale undervisning.

”Vi er glade for, at DTU Biobuilders nu også er et Blue Dot-projekt. Der er tale om meget avancerede projekter, så det diplom, de studerende får for at deltage, kan rent faktisk bruges til noget i deres kommende uddannelses- eller karriereforløb,” siger Christopher Workman.

Photo: Private

Multidisciplinært
"De løsninger, vi arbejder med på vores projekter, involverer f.eks. også nanoteknologi og matematisk modellering, og kommunikation og projektledelse."
Christopher Workman, lektor, DTU Systembiologi

Det igangværende projekt, som skal deltage i iGEM-konkurrencen til oktober, hedder ’Developing methods for designing new drug types by mutations in known synthases’. Formålet med projektet er at udvikle en standardiseret metode til rationelt design og syntese af nye biologisk aktive stoffer. Dette kan potentielt revolutionere produktionen af produkter såsom pigmenter, antibiotika og immundæmpende medicin. DTU Biobuilders omfatter ifølge Christopher Workman ikke bare biotek, men involverer en række andre discipliner. Derfor efterlyser han studerende fra andre uddannelsesretninger.

”De løsninger, vi arbejder med på vores projekter, involverer f.eks. også nanoteknologi og matematisk modellering, og kommunikation og projektledelse. Disse parametre bliver vi også bedømt på ved iGEM-konkurrencen, så jeg håber, at også studerende fra andre uddannelsesretninger kunne blive interesserede i at deltage,” siger han.

Studerende kan optjene op til 15 ECTS-point ved at deltage, men det afhænger af graden af involvering. Nogle bruger projektet som et bachelorprojekt, andre deltager med en lidt mindre indsats – det er op til de studerende selv. Projekternes resultater skal kunne anvendes i praksis og f.eks. præsenteres ved en ingeniørkonkurrence eller lignende. Forløbet sker i tæt kontakt til erhvervslivet eller andre relevante eksterne eller interne interessenter.

iGEM-konkurrencerne afvikles hvert år i en række forskellige kategorier, og i år deltager over 250 universiteter fra Europa, Nord- og Sydamerika og Asien – heriblandt mange af de absolut førende.

DTU samarbejder med Syddansk Universitet og Københavns Universitet om DTU Biobuilders og har bl.a. været vært for et symposium om dette års projekt.