DTU Skylab

DTU Skylab udgiver bog om at skabe et innovationsmiljø

DTU giver i en ny bog indblik i erfaringerne fra den første universitetsbaserede innovationshub i Danmark, DTU Skylab.

DTU åbner i en ny bog dørene til innovationshubben DTU Skylab, som i 2020 blev udvidet med nye bygninger. Bogen fortæller om DTU Skylabs udvikling gennem otte år, fra kælderprojekt til international innovationshub, og beskriver et bredt udsnit af aktuelle aktiviteter og startups udsprunget derfra.

DTU´s rektor, Anders Bjarklev, fortæller i bogen om, hvordan DTU ser innovation og entreprenørskab som en integreret del af forskning og uddannelse.

”Det er helt afgørende for DTU som et teknisk eliteuniversitet, at alle, både studerende og forskere, er med til at udvikle nye løsninger og teknologi, der bidrager til en bæredygtig udvikling af vores samfund. Forskning og innovation skal gå hånd i hånd, og vi ønsker fra ledelsens side at sende et tydeligt signal om, at det er både i orden og nødvendigt at bruge tid på at afprøve sine idéer. Det gjorde vi, da vi etablerede innovations-hubben i 2013, og det har vi gjort med udvidelsen af DTU Skylab i 2020,” siger han.

Internationale projekter

Koncernchef for Innovation og Entrepreneurskab på DTU, Marianne Thellersen, fremhæver, at udbygningen af DTU Skylab styrker hele innovationsmiljøet, både internt på DTU og udadtil over for virksomheder og andre samarbejdspartnere. Hun peger på, at DTU er med i stadig flere internationale projekter og hjælper de studerende til også at komme ud i verden med deres idéer.

”Innovation er ikke noget, der sker i et lukket rum i Danmark. Derfor har vi stærkt fokus på partnerskaber som Eurotech-alliancen og Scale-up Champions med en række europæiske aktører. Tilsvarende er det et grundlæggende element i alt, hvad der foregår i DTU Skylab, at FN´s verdensmål er med i projekterne. Der er et stort fokus på bæredygtighed, og digitale teknologier bliver udnyttet som aktive redskaber. I det hele taget spiller DTU Skylab meget aktivt ind i DTU´s strategi om at skabe teknologi for mennesker,” siger hun.

Brugernes sted

Direktør for DTU Skylab, Mikkel Sørensen, har tegnet DTU Skylab siden starten, og gennem hele udviklingen har han holdt fast i, at DTU´s innovationshub er brugernes sted, og at de skulle være med til at definere, hvad en innovationshub skal indeholde.

”DTU Skylabs succes kommer af, at vi fokuserer på at opbygge en kultur baseret på nogle af de værdier, vi tror har særlig stor betydning for entreprenørskab: Vi tror på åbenhed. Vi tror på, at det skal have en smule kant og vildskab. Vi tror på, at vi skal være ambitiøse. Så når vi laver et hackathon eller et accelerationsprogram - ligesom hundrede andre - prøver vi at få de værdier med i det,” siger han.

Se bogen her