Foto: Jens Rohde

DTU-Professor ny formand for Danmarks Grundforskningsfond

Fysik
Professor og katalyseforsker Jens Kehlet Nørskov, DTU, tiltræder d. 1. januar 2019 som formand for Danmarks Grundforskningsfond.

Jens Nørskov er internationalt anerkendt for sin forskning i katalyse, hvor man benytter katalysatorer til at kontrollere kemiske processer, og hans forskning har været med til at danne skole for forståelsen af teoretisk katalyse.

Den internationalt førende katalyseforsker vendte i sommer hjem til Danmarks Tekniske Universitet efter otte år på Stanford University i USA. På DTU leder han det nye Katalysecenter – Catalysis Theory Center.

Jens Nørskovs egen forskning centrerer om, hvordan vi kan udvikle bæredygtige katalysatorer, som kan bruges til at katalysere processer, der gør produktionen af vedvarende energi langt mere effektiv. Blandt andet hvordan katalyse kan være nøglen til grøn omstilling samt være med til at løse væsentlige klimaudfordringer.

Fra årsskiftet er han også ny formand for Danmarks Grundforskningsfond, hvor uddannelses- og forskningsministeren har udpeget ham, som afløser for professor og klinikchef på Rigshospitalet Liselotte Højgaard.

”Jeg glæder mig enormt til at arbejde med Grundforskningsfonden. Fonden er måske det vigtigste enkeltbidrag til det enestående omdømme, som dansk forskning har internationalt, og det er afgørende, at det succesfulde arbejde, som den afgående formand har stået for, fortsættes”, fortæller Jens Kehlet Nørskov, professor på DTU Fysik.

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers er er sikker på, at udnævnelsen vil være godt for dansk forskning.

”Jens Kehlet Nørskov er uden tvivl en af Danmarks dygtigste forskere, som vi skal være stolte af at have i Danmark. Han er internationalt anerkendt for sin forskning og har en stor ledelsesmæssig tyngde. Det er en stærk profil, der nu skal stå i spidsen for Danmarks Grundforskningsfond og arbejde for, at vi får endnu flere fundamentale og forandrende nybrud og fastholde Danmark som førende forskningsnation”, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Om Danmarks Grundforskningsfond

Danmarks Grundforskningsfond blev oprettet i 1991 som en uafhængig fond, der arbejder for at styrke dansk forskning inden for alle fagområder. Siden etableringen har fonden fået tilført ny kapital på 3 milliarder i 2008 og igen i 2015, hvilket muliggør, at fonden kan uddele midler frem til 2036. Kapitaltilførslerne sikrer fondens uafhængighed og en langsigtet forpligtelse til at styrke den bedste danske forskning.

Læs mere om Danmarks Grundforskningsfond