Image: Colourbox.dk

Veldokumenteret vej fra jord til bord

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevareproduktion Fødevaresikkerhed

Nyt projekt skal udvikle teknologier og metoder, der kan dokumentere fødevarers vej fra jord til bord og samtidigt forhindre plagiering. Projektet ledes af DTU Fødevareinstituttet.

Danmark er kendt verden over for at have en høj fødevaresikkerhed, og danske fødevareproducenter har ry for at fremstille varer af høj kvalitet. Netop derfor er danske fødevareproducenter ofte udsat for, at kopivarer lavet med dårligere råvarer bliver solgt som ”Made in Denmark”.

Det skal et nyt projekt ændre på ved at udvikle blockchainløsninger, der gør det muligt for små og mellemstore fødevareproducenter i Danmark at skabe dokumentation og gennemsigtighed for deres varers tilblivelse, sikkerhed og distribution.

Ved at benytte blockchainteknologi vil det nye projekt gøre det muligt for en udvalgt gruppe af aktører at udveksle informationer, som ikke kan kopieres eller manipuleres af andre, uden at det opdages.

”Med blockchainteknologi vil det være muligt at etablere en platform til deling af data på tværs af hele jord-til-bord-kæden på en sikker og effektiv måde. Finansbranchen har med succes taget den nye teknologi til sig, og vi mener, tiden er inde til, at også fødevarebranchen gør brug af den,” siger Henning Høgh Jensen, der er afdelingschef på DTU Fødevareinstituttet og projektleder på det nye projekt.

"Med blockchainteknologi vil det være muligt at etablere en platform til deling af data på tværs af hele jord-til-bord-kæden på en sikker og effektiv måde."
Henning Høgh Jensen, afdelingschef, DTU Fødevareinstituttet

Projektet kaldes Bottom-up Blockchain-værdikæder i fødevaresektoren og gennemføres af DTU, det danske innovationscenter i Silicon Valley og Industriens Fond, der har bevilget 3,6 millioner kroner til initiativet i forbindelse med fondens arbejde med blockchainteknologi i dansk erhvervsliv.

”Som led i fondens arbejde med nye teknologier kigger vi blandt andet på blockchainteknologien, og sigter efter at skabe flere danske erfaringer med teknologien. Bliver sporingen og kvalitetssikringen af fødevarer bedre af at benytte blockchainteknologien, så slår vi to fluer med et smæk: bedre dokumentation af en dansk styrkeposition og gode erfaringer med en ny teknologi,” siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond.

Målrettet producenter af dyrere varer

Projektet tager udgangspunkt i virksomhedernes aktuelle behov og udfordringer. Forskerne vil således udforme løsninger, der erstatter nogle af de nuværende arbejds- og dokumentationsprocesser med en mere sikker teknologi. Løsningen vil også kunne inkorporere de dokumentationskrav, som virksomhederne i dag er underlagt på eksportmarkeder og hos myndigheder.

Den danske fødevareindustri beskæftiger 186.000 mennesker og eksporterer årligt varer for 166 milliarder kroner. Så potentialet er stort.

Specifikt vil projektet særligt bistå mindre og mellemstore danske virksomheder, der producerer up-market produkter - altså produkter der koster væsentligt mere end lignende produkter, og som derfor kan være sårbare over for plagiering. Det nye projekt vil således designe blockchainløsningen til også at indeholde dokumentation for råvarernes autenticitet, hvilket især vil have værdi for eksportvirksomheder.

”De teknologier, vi vil udvikle i projektet, vil på sigt også kunne bruges til at danne grundlag for mærkningsordninger, der garanterer fødevareprodukters autenticitet til gavn for forbrugere,” forklarer Henning Høgh Jensen.

Særligt tilpassede blockchainløsninger vil i projektet blive udviklet af DTU Compute, som har stor ekspertise på det felt. I projektet deltager også DTU Skylab, en række selvstændige konsulenter og IT-eksperter fra USA.