Sheila Ingemann Jensen, Rupali Vohra og Nanna B. Hartmann. Foto Niels Hougaard

To DTU-forskere hædret for samfundsrelevant forskning

Jorcks Fond har netop uddelt 500.000 kr. til seniorforsker Nanna B. Hartmann fra DTU Miljø og forsker Sheila Ingemann Jensen, DTU Biosustain.

Reinholt W. Jorck og Hustrus Fond hædrer hvert år yngre forskere for særlig fremragende indsatser inden for den samfundsrelevante forskning til gavn for det danske samfund og erhvervsliv.

I år blev priserne tildelt til tre yngre forskere, der får hver 500.000 kr. til deres forskningsområder. To af forskerne er fra DTU:

Seniorforsker Nanna B. Hartmann fra DTU Miljø får legatet for sin forskning inden for effekter af mikroplast i miljøet. Og forsker Sheila Ingemann Jensen fra DTU Biosustain får legatet for sin forskning i bæredygtige produktionsmetoder til at erstatte vores nuværende brug af petrokemikalier med mindre forurenende produktionsprocesser.

Derudover modtog også Rupali Vohra, Københavns Universitet en pris.

Det er Jorcks Fonds håb, at prismodtagernes forskning vil kunne skabe opmærksomhed om og anerkendelse af Danmark som markant forskningsnation.

Reinholdt W. Jorck og Hustrus Fond

Reinholdt W. Jorck og Hustru opbyggede i slutningen af det 19. århundrede en betragtelig formue ved hårdt arbejde og omfattende bygherrevirksomhed i det indre København. Mest kendt er i dag passagen og bygningskomplekset, som bærer Jorcks navn (Jorcks Passage). Sønnen Knud Jorck oprettede den 4. april 1936 fonden i forældrenes navn.

Fondens bestyrelse består af højesteretspræsident Thomas Rørdam (formand) og af adm. direktør Kim Nielsen, der repræsenterer Dansk Erhverv, og direktør Steen Nielsen, der repræsenterer Dansk Industri.