Foto Bax Lindhardt

DTU i top 100 på verdensrangliste

Danmarks Tekniske Universitet er nu blandt de 100 bedste universiteter i verden ifølge QS World University Rankings 2022.

DTU er placeret som nummer 99 blandt 1300 universiteter i verden ifølge QS World University Rankings, en af de ældste og mest kendte universitetsranglister. Siden 2014 har DTU bevæget sig 35 pladser op på listen, og universitetet befinder sig nu blandt de otte procent bedste i verden.

Også i forhold til europæiske universiteter ligger DTU bedre i år, idet vi er gået fra nr. 36 til nr. 35. Og i Norden ligger DTU som nr. 4 ligesom sidste år.

"Vi prioriterer netop, at undervisning gives af forskere, og at de studerende har direkte adgang til dem. "
Rasmus Larsen, prorektor DTU

Universiteterne er rangeret i forhold til seks indikatorer: Universitetets omdømme i den akademiske verden og blandt arbejdsgivere, antallet af forskere i forhold til studerende, antal citationer per forsker samt andelen af internationale forskere og studerende. I forhold til 2021 går DTU på 2022-ranglisten 4 pladser frem, og universitetet scorer især højt på parametrene Faculty Student og International Faculty.

”Det falder godt i tråd med vores strategiske fokus på at være Europas bedste ingeniøruddannelse. Vi prioriterer netop, at undervisning gives af forskere, og at de studerende har direkte adgang til dem. Det mener vi, er afgørende for uddannelsernes høje niveau, og for at DTU’s studerende hver især kan realisere deres fulde potentiale. Ligeledes bidrager det positivt til uddannelsernes kvalitet og erhvervsrelevans, at uddannelsesmiljøet er internationalt,” siger prorektor Rasmus Larsen.

Også fremgang på Leiden Ranking

På Leiden Ranking 2021, som omfatter de 1.225 største universiteter i verden baseret på antallet af Web of Science-publikationer i perioden 2016-2019, er DTU gået 19 pladser frem på indikatoren for videnskabelig impact og er dermed placeret blandt de 10 procent bedste. DTU er nummer 1 i Danmark, nr. 48 i Europa og nr. 120 i verden.

Også på indikatoren for industrisamarbejde ligger DTU bedst i Danmark. I Norden er vi gået en plads frem fra sidste år og ligger nu som nr. 2. I Europa ligger DTU uændret som nr. 6 og i verden ligeledes uændret som nr. 10.