Rikke Andersen - Højdespringer og Studerende på DTU

Universitetsstudier kan godt kombineres med eliteidræt

Fysik
Med en god portion viljestyrke kan man dyrke idræt på topniveau og samtidig gennemføre studiet på normeret tid.

Rikke Andersen har netop været oppe til sin sidste eksamen og dermed afsluttet det 2. år af sin bachelor i fysik og nanoteknologi. Det betyder dog ikke sommerferie. Tværtimod er det nu, hendes egentlige sæson starter. De næste to måneder skal hun deltage i 13 konkurrencer i højdespring på topniveau.

”I den kommende weekend håber jeg at kvalificere mig til EM U23. Kravet er, at jeg skal springe minimum 178 cm. Det har jeg gjort i vinter, men skal gentage det for at få en adgangsbillet,” siger Rikke Andersen.

Der er kun omkring 2-3 kvinder i Danmark, der kan springe så højt og derfor deltager i det, man kan sammenligne med et dansk landshold for atletikudøvere.

Rikke Andersen er en af dem. Hun startede med at springe højdespring, da hun var 11 år, og siden 8.-9. klasse har idrætten udgjort en stor del af hendes liv. Så meget at hun valgte at flytte til København og gå i gymnasiet der for bedre at kunne følge træningen i atletikklubben Sparta, hvor en af Danmarks tre højdespringstrænere hører til. Her træner hun fortsat.

”Mit mål er at kunne springe de 193 cm, som er kravet for at deltage i OL. Det regner jeg med at kunne nå i løbet af de kommende år, måske først når jeg er færdig med studierne. I modsætning til hvordan det er i mange andre sportsgrene, topper de fleste højdespringere først, når de er i 30’erne,” siger Rikke Andersen.

Træning seks dage om ugen året rundt

Rikke Andersen træner mellem to og fire timer seks dage om ugen året rundt for at kunne opnå de præstationer, der gør hende til en af landets bedste højdespringere. Om sommeren er det udetræning, hvor teknikken er i fokus. Om vinteren er det primært grund- og styrketræning.

Den videnskabelige tilgang fra studiet anvender Rikke Andersen også i sin sport. Alle hendes spring bliver eksempelvis videofilmet, så hun efterfølgende kan analysere, hvad hun kan forbedre. Derudover studerer hun litteratur og forskning om biomekanik, der eksempelvis kan give svar på, hvilken hældning kroppen ideelt bør have for at kunne springe højest muligt.

Rikke Andersen - Højdespringer og Studerende på DTU under træningen på Østerbro Stadion

Mentalt krævende

Højdespring kræver dog ikke kun den rette fysik og teknik. Det er også en mentalt meget krævende sport.

”Hvert eneste spring er som at være til eksamen og kræver, at man præsterer sit optimale nu og her,” siger Rikke Andersen.

Rikke Andersen foretrækker af den grund også de mundtlige eksaminer på studiet, der giver god mulighed for at trække på erfaringerne fra sportsverdenen. Samtidig har hun på studiet også haft god brug for den fighterånd, sporten har givet hende. Hun er nemlig ordblind og bruger derfor ekstra tid på både at skrive og læse, men hun har alligevel gennemført studiet på nomineret tid.

”Jeg må dog undlade at følge de sommerkurser, der udbydes på DTU. I den periode er jeg i stedet nødt til at koncentrere mig 100 procent om at springe,” siger hun.